[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 39، شماره 3 - ( 9-1402 ) ::
جلد 39 شماره 3 صفحات 46-27 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و اعتبارسنجی الگوی مطلوب برنامه درسی تربیت اقتصادی بر اساس رویکرد توسعه پایدار در دوره متوسطه اول
نسرین جابری صفا ، محمد آرمند ، علیرضا عصاره
چکیده:   (804 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، طراحی و اعتبارسنجی الگوی مطلوب برنامه‌­درسی تربیت اقتصادی بر اساس رویکرد توسعه پایدار برای دوره متوسطه اول بود. روش‌­شناسی مطالعه حاضر مبتنی بر رویکرد ترکیبی، طرح اکتشافی ­متوالی مدل تدوین طبقه‌­بندی بود. در بخش طراحی الگو، با بهره‌­گیری از روش سنتزپژوهی و در شش گام، منابع نوشتاری ملی و بین‌­المللی در زمینه تربیت اقتصادی و توسعه پایدار، انتخاب، تحلیل و ترکیب شدند. بر اساس نتایج به‌­دست آمده از سنتزپژوهی، چهار ضرورت برنامه‌­درسی تربیت اقتصادی مبتنی بر توسعه پایدار شناسایی شدند که عبارت­‌اند از: رشد و پیشرفت شخصی در زندگی، رشد و پیشرفت اقتصادی کشور، درونی کردن ارزشهای توسعه پایدار در دانش­‌آموزان و پیشرفت تحصیلی دانش‌­آموزان. همچنین الگوی مطلوب برنامه­‌درسی تربیت اقتصادی مبتنی بر توسعه پایدار با چهار عنصر هدف، محتوا و شیوه سازماندهی آن، روش تدریس و شیوه ارزشیابی، طراحی شد. برای اعتبارسنجی الگو، از روش پیمایشی استفاده شد. به­‌این‌­منظور پرسشنامه محقق­‌ساخته را ده تن از متخصصان دانشگاهی در حوزه برنامه­‌درسی و تربیت اقتصادی تکمیل کردند. برای انتخاب نمونه از روش نمونه‌­برداری تعمدی یا هدفمند از نوع موارد ویژه استفاده شد. نتایج نشان داد که از منظر متخصصان، الگوی پیشنهادی در سطحی مطلوب و قابل­‌قبول طراحی شده است. الگوی طراحی‌­شده به دانش­‌آموزان می‌­آموزد که چگونه می­‌توانند بدون تخریب محیط­‌زیست و با رعایت حقوق دیگران، به رشد و توسعه اقتصادی خود و جامعه کمک کنند.
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، تربیت اقتصادی، توسعه پایدار، دوره متوسطه اول، طراحی الگو
متن کامل [PDF 578 kb]   (450 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/1/31 | پذیرش: 1401/7/3 | انتشار: 1402/9/17
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jaaberi Safaa N, Aarmand M, Assaareh A R. Design and Validation of a Junior High School Curriculum in Economic Training Based on Sustainable Development Approach. QJOE 2023; 39 (3) :27-46
URL: http://qjoe.ir/article-1-3462-fa.html

جابری صفا نسرین، آرمند محمد، عصاره علیرضا. طراحی و اعتبارسنجی الگوی مطلوب برنامه درسی تربیت اقتصادی بر اساس رویکرد توسعه پایدار در دوره متوسطه اول. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (3) :27-46

URL: http://qjoe.ir/article-1-3462-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 39، شماره 3 - ( 9-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660