هدف پژوهش حاضر، طراحی و اعتبارسنجی الگوی مطلوب برنامهدرسی تربیت اقتصادی بر اساس رویکرد توسعه پایدار برای دوره متوسطه اول بود. روششناسی مطالعه حاضر مبتنی بر رویکرد ترکیبی، طرح اکتشافی متوالی مدل تدوین طبقهبندی بود. در بخش طراحی الگو، با بهرهگیری از روش سنتزپژوهی و در شش گام، منابع نوشتاری ملی و بینالمللی در زمینه تربیت اقتصادی و توسعه پایدار، انتخاب، تحلیل و ترکیب شدند. بر اساس نتایج بهدست آمده از سنتزپژوهی، چهار ضرورت برنامهدرسی تربیت اقتصادی مبتنی بر توسعه پایدار شناسایی شدند که عبارتاند از: رشد و پیشرفت شخصی در زندگی، رشد و پیشرفت اقتصادی کشور، درونی کردن ارزشهای توسعه پایدار در دانشآموزان و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. همچنین الگوی مطلوب برنامهدرسی تربیت اقتصادی مبتنی بر توسعه پایدار با چهار عنصر هدف، محتوا و شیوه سازماندهی آن، روش تدریس و شیوه ارزشیابی، طراحی شد. برای اعتبارسنجی الگو، از روش پیمایشی استفاده شد. بهاینمنظور پرسشنامه محققساخته را ده تن از متخصصان دانشگاهی در حوزه برنامهدرسی و تربیت اقتصادی تکمیل کردند. برای انتخاب نمونه از روش نمونهبرداری تعمدی یا هدفمند از نوع موارد ویژه استفاده شد. نتایج نشان داد که از منظر متخصصان، الگوی پیشنهادی در سطحی مطلوب و قابلقبول طراحی شده است. الگوی طراحیشده به دانشآموزان میآموزد که چگونه میتوانند بدون تخریب محیطزیست و با رعایت حقوق دیگران، به رشد و توسعه اقتصادی خود و جامعه کمک کنند.
Jaaberi Safaa N, Aarmand M, Assaareh A R. Design and Validation of a Junior High School Curriculum in Economic Training Based on Sustainable Development Approach. QJOE 2023; 39 (3) :27-46 URL: http://qjoe.ir/article-1-3462-fa.html
جابری صفا نسرین، آرمند محمد، عصاره علیرضا. طراحی و اعتبارسنجی الگوی مطلوب برنامه درسی تربیت اقتصادی بر اساس رویکرد توسعه پایدار در دوره متوسطه اول. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (3) :27-46