[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 40، شماره 2 - ( 6-1403 ) ::
جلد 40 شماره 2 صفحات 63-47 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی عوامل، ملاکها و نشانگرهای تدریس مبتنی بر سازنده‌گرایی: مروری منظم
فاطمه کشاورز ، محمد جوادی پور ، کیوان صالحی ، مصطفی قادری
چکیده:   (212 مشاهده)
در این پژوهش تلاش شده که با روش "مرور نظام‌مند" عوامل، ملاکها و نشانگرهای تدریس مبتنی بر نظریه سازنده‌گرایی اجتماعی شناسایی شوند. برای انجام دادن این پژوهش، پایگاههای داده‌های اریک، ساینس‌دایرکت، الزویر، اس‌آی‌دی، نورمگز ‌و‌ مگیران جستجو شدند. نتایج حاصل از مرور منظم پیشینه پژوهشی به استخراج 5 عامل کلی، 11 ملاک و  91 نشانگر انجامید. برای اعتباربخشی الگو از نظرات خبر‌گان عرصه آموزش و خود‌بازبینی پژوهشگر بهره‌­گیری شد. بر اساس عوامل استخراج شده چارچوب پیشنهادی در قالب مدلی ترسیم شد. مؤلفه‌های اصلی این مدل عبارت‌­اند از: معلم به منزلۀ تسهیلگر، دانش‌آموز خود‌تنظیم، محیطی ایمن، انعطاف‌پذیر و باز و اصلاح و پیشرفت جامعه که تدریس مبتنی بر سازنده‌گرایی اجتماعی بر اساس آنها شکل می‌گیرد. یافته‌ها نشان دادند که تأکید روش تدریس سازنده‌گرایی این است که ساخت دانش به عهده دانش‌آموزان باشد و معلم در نقش راهنما و تسهیل‌گر یادگیری انجام وظیفه ‌کند. به‌کارگیری این روش، دانش‌آموزان را به یادگیرندگانی مسئولیت‌پذیر، خبره و  مادام‌العمر تبدیل می‌سازد و در عملکرد دانش‌آموزان تأثیری قابل‌­توجه دارد.

 
واژه‌های کلیدی: تدریس، سازنده‌گرایی اجتماعی، تدریس مبتنی بر سازنده‌گرایی اجتماعی
متن کامل [PDF 2415 kb]   (203 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/1/28 | پذیرش: 1401/9/6 | انتشار: 1403/6/27
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Keshaavarz F, Javaadipoor M, Saalehi K, Ghaaderi M. Constructivist Teaching: Factors, Criteria, and Indicators Identified. QJOE 2024; 40 (2) :47-63
URL: http://qjoe.ir/article-1-3455-fa.html

کشاورز فاطمه، جوادی پور محمد، صالحی کیوان، قادری مصطفی. شناسایی عوامل، ملاکها و نشانگرهای تدریس مبتنی بر سازنده‌گرایی: مروری منظم. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (2) :47-63

URL: http://qjoe.ir/article-1-3455-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 40، شماره 2 - ( 6-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660