پژوهش حاضر یک تحقیق کیفی و کاربردی است. جامعه پژوهش شامل دو بخش بود. بخش اول شامل همه متون منتشر شده در بازه زمانی 1401-1380در زمینۀ موضوع پژوهش بود که نمونه پژوهش به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شد (51=n). بخش دوم، انجام دادن مصاحبه نیمهساختاریافته بود که از روش تحقیق دلفی استفاده شده است. مشارکتکنندگان شامل اعضای هیئت علمی، متخصصان و صاحبنظران برنامه درسی در زمینۀ آموزش و پرورش پیشدبستانی بودند. 20 نفر از میان مشارکتکنندگان به شیوه هدفمند و به روش نمونهگیری افراد کانونی با رعایت قاعده اشباعشدگی نظری برای مصاحبه انتخاب شدند. در تحلیل محتوای کیفی مصاحبهها، متن مصاحبهها به طور دقیق مورد بررسی و کندوکاو قرار گرفتند. به این صورت که با استخراج کدها و با تحلیل محتوای صورت گرفته روی این کدها و حذف کدهای مشابه و ادغام کدهای خردتر در کلیتر، کدهای اصلی شناسایی شدند. به منظور افزایش روایی از اسناد دست اول تاییدشدۀ متخصصان استفاده شده است و برای افزایش پایایی یافته ها، از خودارزیابی پژوهشگر و بازنگری متخصصان بهرهگیری شده است. یافتهها نشان دادند که برنامه درسی پیشنهادی را به یاری شش عنصر اصول، هدف، محتوا، روش، محیط و ارزشیابی میتوان اجرا کرد. پیشنهاد میشود برنامهریزان درسی از یافتههای این پژوهش برای تدوین برنامه درسی مناسب بهره گیرند و مربیان دستاوردهای پژوهش را به منزلۀ منبع کمک آموزشی برای غنی کردن برنامههای آموزشی خود بهکار گیرند.
Nooriyaanfar S K, EmaamJom’eh S M R, Hamidi F, Assaareh A R. Improving Pre-School Teachers’ Cognitive Skills through Curriculum. QJOE 2025; 41 (1) :65-84 URL: http://qjoe.ir/article-1-3291-fa.html
نوریان فر صیدکرم، امام جمعه سید محمدرضا، حمیدی فریده، عصاره علیرضا. طراحی الگوی برنامه درسی ارتقای مهارتهای شناختی مربیان دوره پیش دبستانی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1404; 41 (1) :65-84