[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 41، شماره 1 - ( 4-1404 ) ::
جلد 41 شماره 1 صفحات 84-65 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی برنامه درسی ارتقای مهارتهای شناختی مربیان دوره پیش دبستانی
صیدکرم نوریان فر ، سید محمدرضا امام جمعه ، فریده حمیدی ، علیرضا عصاره
چکیده:   (16 مشاهده)
پژوهش حاضر یک تحقیق کیفی و کاربردی است. جامعه پژوهش شامل دو بخش بود. بخش اول شامل همه متون منتشر شده در بازه زمانی 1401-1380در زمینۀ موضوع پژوهش بود که نمونه پژوهش به روش نمونه­‌گیری هدفمند انتخاب شد (51=n). بخش دوم، انجام دادن مصاحبه نیمه­‌ساختاریافته بود که از روش تحقیق دلفی استفاده شده است. مشارکت­‌کنندگان شامل اعضای هیئت علمی، متخصصان و صاحب‌­نظران برنامه درسی در زمینۀ آموزش و پرورش پیش­‌دبستانی بودند. 20 نفر از میان مشارکت­‌کنندگان به شیوه هدفمند و به روش نمونه­‌گیری افراد کانونی با رعایت قاعده اشباع­‌شدگی نظری برای مصاحبه انتخاب شدند. در تحلیل محتوای کیفی مصاحبه­‌ها، متن مصاحبه­‌ها به طور دقیق مورد بررسی و کندوکاو قرار گرفتند. به این صورت که با استخراج کدها و با تحلیل محتوای صورت گرفته روی این کدها و حذف کدهای مشابه و ادغام کدهای خردتر در کلی‌­تر، کدهای اصلی شناسایی شدند.  به منظور افزایش روایی از اسناد دست اول تاییدشدۀ متخصصان استفاده شده است و برای افزایش پایایی یافته ها، از خودارزیابی پژوهشگر و بازنگری متخصصان بهره­‌گیری شده است. یافته­‌ها نشان دادند که برنامه درسی پیشنهادی را به یاری شش عنصر اصول، هدف، محتوا، روش، محیط و ارزشیابی می­توان اجرا کرد. پیشنهاد می‌شود برنامه‌ریزان درسی از یافته­‌های این پژوهش برای تدوین برنامه ­درسی مناسب بهره‌ گیرند و مربیان دستاوردهای پژوهش را به منزلۀ منبع کمک آموزشی برای غنی کردن برنامه­‌های آموزشی خود به‌­کار گیرند.
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، مربیان، مهارتهای شناختی، دوره پیش از دبستان، الگو
متن کامل [PDF 566 kb]   (11 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/10/11 | پذیرش: 1401/3/12 | انتشار: 1404/4/5
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nooriyaanfar S K, EmaamJom’eh S M R, Hamidi F, Assaareh A R. Improving Pre-School Teachers’ Cognitive Skills through Curriculum. QJOE 2025; 41 (1) :65-84
URL: http://qjoe.ir/article-1-3291-fa.html

نوریان فر صیدکرم، امام جمعه سید محمدرضا، حمیدی فریده، عصاره علیرضا. طراحی الگوی برنامه درسی ارتقای مهارتهای شناختی مربیان دوره پیش دبستانی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1404; 41 (1) :65-84

URL: http://qjoe.ir/article-1-3291-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 41، شماره 1 - ( 4-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4713