ارزشیابی بسته برنامه درسی قصدشده فارسی دوره اول ابتدایی براساس معیارهای مرجع زبان آموزی
|
نادر سلسبیلی  |
|
|
چکیده: (2186 مشاهده) |
ارزشیابی بسته برنامهدرسی قصدشده فارسی دوره اول ابتدایی، با طیکردن روندی ارزشیابانه و باتوجه به معیارهای برنامهدرسی مرجع زبانآموزی در نگاهی جامع و متکی به مبانی نظری، به تبیین شایستگیها و نارساییهای برنامهدرسی قصدشده فارسی دورهاول ابتدایی میپردازد و همخوانیها و تفاوتها، کاستیها و نقاط قوت و ضعف برنامهدرسی تدوین شده فارسی را در پایههای اول تا سوم مشخص میکند. برای پاسخ به سؤالات پژوهش، از روش بررسی کتابخانهای، اجرای پرسشنامه حضوری از متخصصان فارسی دوره ابتدایی، تحلیل محتوای مفهومی و مقایسه و استنتاج قیاسی میان برنامهدرسی مرجع و برنامهدرسی قصدشده استفاده شده است. بستۀ برنامهدرسی فارسی تدوین شده شامل کتابهای خوانداری، نوشتاری و کتاب معلم، براساس ویژگیهای اصلی برگرفته از چارچوب برنامهدرسی مرجع زبانآموزی دورۀ اول ابتدایی، پس از اعتبارسنجی، مورد ارزیابی قرارگرفته است. نظربه گستردگی و حجم قابلتوجه یافتههای ارزشیابی برنامهدرسی قصدشده فارسی دوره اول ابتدایی، خلاصۀ نتایج بهدست آمده درقالب مؤلفههای اصول و هدفهای اساسی، ویژگیهای محتوایی، رویکرد و روش آموزش، موقعیتها و فعالیتهای یادگیری و ارزشیابی از آموختهها ارائه شدهاست. یافتههای بهدستآمده حاکی از کاستیها و ضعف مشترک در تمام مؤلفههای پنجگانه بسته برنامه درسی قصدشده فارسی است. روند گذشته نیاز به بازنگری دارد و تولید راهنمای برنامه درسی و تدوین درسهای زبان آموزی باید براساس مطالعات کافی روی مبانی نظری و تجربیات زبانآموزی در نگاهی جهانی، انجام آسیبشناسیها و نیازسنجیهای لازم، توجه به تجارب گذشته و طی کردن روندی آزمایشی، قبل از تعمیم برنامهدرسی در سطح ملی صورت گیرد. |
|
واژههای کلیدی: ارزشیابی برنامه درسی، بسته برنامه درسی قصدشده، معیارهای مرجع زبان آموزی، برنامه درسی زبان فارسی، دوره اول ابتدایی |
|
متن کامل [PDF 536 kb]
(1447 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/3/22 | پذیرش: 1399/3/18 | انتشار: 1400/9/16
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|