در سالهای اخیر مقوله آموزش و پرورش بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. پژوهشهای این عرصه، درصدد ارائه اصول طراحی بهینه در فضاهای آموزشی هستند تا آموزش محیط- محور، اجتماع- محور و دانش آموز- محور (به منزلۀ دستاورد آموزش و پرورش نوین) جایگزین آموزش معلم- محور شود. به این منظور از طریق روش تحقیق ترکیبی، شامل روش چیدمان فضایی و استدلال منطقی سه گونه محیط تعلیم و تربیت رایج در گذر زمان تحلیل شدند. در گونه اول دو مدرسه خطی البرز و فیروز بهرام، در گونۀ دوم، مدرسههای درونگرای خان شیراز و غیاثیه خرگرد و در گونه سوم، مسجد مدرسههای آقابزرگ کاشان و صالحیه قزوین برای مقایسه انتخاب شدند. از این رو ارتباط کلاس و فضای بیرونی، دسترسی، عرصه بندی بصری و فیزیکی، انعطافپذیری و خوانایی فضای آموزشی با تحلیل گراف نمایانی، گاممتریک و گامپیمایشی (عمق قابل پیمایش) در روش چیدمان فضایی سنجش و سپس به تحلیل تعامل فضای آموزشی (کلاس) و فضای بیرون از طریق مدلهای ارتباط فضایی راش، گروتر، مظفر و میرمرادی اقدام شده است. تناسبات حیاط در نمونههای مطالعاتی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. یافتههای مقاله حاضر به صورت ارائه دو الگوی پیکرهبندی فضایی در بناهای آموزشی آینده مطرح شد. هدف این مدلها، رعایت اکثر نقاط قوت چیدمانی در بناهای آموزشی معاصر و سنتی بوده و سعی شده است که با تمرکز بر محیط پیرامون دانشآموزان، مجموعهای خوانا، دسترسپذیر، طبیعتگرا، فضاهای انعطافپذیر و عرصهبندی بصری و فیزیکی ایدهآل را برای کلاس فراهم آورد.
Nazarpoor, Ph.D. M T, Heydari A, Sarmadi S M. A Comparative Study of Architectural Configuration of Public and Educational Spaces in Iranian-Islamic Schools and Contemporary Patterns of Arrangement. QJOE 2021; 37 (2) :147-176 URL: http://qjoe.ir/article-1-3128-fa.html
نظرپور محمدتقی، حیدری احمد، سرمدی سید مرتضی. تحلیل و بررسی پیکربندی معماری فضاهای آموزشی مدارس ایرانی- اسلامی: مقایسه تطبیقی فضای عمومی و آموزشی در مدارس ایرانی اسلامی و مدلهای چیدمانی معاصر . فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1400; 37 (2) :147-176