هدف پژوهش حاضر، طراحی و ارزیابی الگویی ساختاری از متغیرهای اجتماعی و فردی مؤثر بر درگیری تحصیلی بود. به این منظور 511 دانشآموز سال سوم دبیرستانهای شهر همدان (256 پسر و 255 دختر) در سال تحصیلی96- 1395 به روش نمونه برداری خوشهای چند مرحلهای تصادفی انتخاب شدند. آنها به پرسشنامههای حمایت اجتماعی ادراکشده (زیمت، دالم، زیمت و فارلی، 1988)، پروفایل سرمایههای تحولی (بنیاد پژوهشی مینهسوتا، 2005)، سرمایه روانشناختی (لوتانز، آوولیو، آوی و نورمن، 2007)، بهزیستی روانشناختی (ریف، 1989) و درگیری تحصیلی سالملا- آرو و آپادایا (2012) پاسخ دادند. برای آزمودن الگوی پیشنهادی پژوهش، از روش الگویابی معادلات ساختاری، با تبعیت از رویکرد دومرحلهای اندرسون و گربینگ استفاده شد. الگوی پیشنهادی درگیری تحصیلی در جامعه پژوهش برازنده بود ( 1/87 = X2/DF=0/004 ،MSEA). تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که اثر حمایت اجتماعی ادراک شده بر درگیری تحصیلی بیش از آنکه مستقیم باشد، غیرمستقیم است. بنابراین، سرمایههای تحولی، سرمایه روانشناختی و بهزیستی روانشناختی میانجیگرهای کامل و تقویت کننده میان حمایت اجتماعی ادراک شده و درگیری تحصیلی اند. در این میان، نقش میانجیگر بهزیستی روانشناختی به عنوان متغیر سطح دوم، از طریق سرمایههای تحولی و سرمایه روانشناختی بر درگیری تحصیلی تأیید نشده است. درنهایت مقادیر مجذور همبستگیهای چندگانه(R2) برای توابع ساختاری نشان داد که این الگو 37 درصد از واریانس درگیری تحصیلی را تبیین میکند. نتیجه اینکه، با افزایش حمایتهای اجتماعی ادراک شده میتوان میزان سرمایههای تحولی، سرمایه روانشناختی و بهزیستی روانشناختی دانشآموزان را بهبود بخشید تا این عوامل در کنار یکدیگر شرایط ایجاد درگیری تحصیلی را برای آنان فراهم سازند.
Rezaa’ee Varmazyaar M A, Sa’dipoor, Ph.D. E, Ebraahimi Ghavaam, Ph.D. S, Delaavar, Ph.D. A. The Effect of Perceived Social Support, Developmental and Psychological Capitals, and Psychological Well-Being on Academic Engagement: Testing a Conceptual Model. QJOE 2021; 37 (2) :85-108 URL: http://qjoe.ir/article-1-3125-fa.html
رضائی ورمزیار مرادعلی، سعدی پور اسماعیل، ابراهیمی قوام صغری، دلاور علی. تأثیر حمایت اجتماعی ادراک شده، سرمایه های تحولی و روانشناختی و بهزیستی روانشناختی بر درگیری تحصیلی دانش آموزان: آزمون الگویی مفهومی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1400; 37 (2) :85-108