[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 37، شماره 2 - ( 6-1400 ) ::
جلد 37 شماره 2 صفحات 108-85 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر حمایت اجتماعی ادراک ‌شده، سرمایه‌ های تحولی و روان‎‌شناختی و بهزیستی روان‌شناختی بر درگیری تحصیلی دانش ‌آموزان: آزمون الگویی مفهومی
مرادعلی رضائی ورمزیار ، اسماعیل سعدی پور ، صغری ابراهیمی قوام ، علی دلاور
چکیده:   (2282 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، طراحی و ارزیابی الگویی ساختاری از متغیرهای اجتماعی و فردی مؤثر بر درگیری تحصیلی بود. به این منظور 511 دانش‌آموز سال سوم دبیرستانهای شهر همدان (256 پسر و 255 دختر) در سال تحصیلی96- 1395 به روش نمونه برداری خوشه‌ای چند مرحله­ای تصادفی انتخاب شدند. آنها به پرسشنامه­های حمایت اجتماعی ادراک‌شده (زیمت، دالم، زیمت و فارلی، 1988)، پروفایل سرمایه­‌های تحولی (بنیاد پژوهشی مینه‌­سوتا، 2005)، سرمایه روان‌شناختی (لوتانز، آوولیو، آوی و نورمن، 2007)، بهزیستی روان­‌شناختی (ریف، 1989) و درگیری تحصیلی سالملا- آرو و آپادایا (2012) پاسخ دادند. برای آزمودن الگوی پیشنهادی پژوهش، از روش الگویابی معادلات ساختاری، با تبعیت از رویکرد دومرحله‌ای اندرسون و گربینگ استفاده شد. الگوی پیشنهادی درگیری تحصیلی در جامعه پژوهش برازنده بود ( 1/87 = X2/DF=0/004 ،MSEA). تجزیه و تحلیل داده­‌ها نشان داد که اثر حمایت اجتماعی ادراک شده بر درگیری تحصیلی بیش از آنکه مستقیم باشد، غیرمستقیم است. بنابراین، سرمایه­­‌های تحولی، سرمایه روان­‌شناختی و بهزیستی روان­شناختی میانجیگرهای کامل و تقویت کننده میان حمایت اجتماعی ادراک شده و درگیری تحصیلی اند. در این میان، نقش میانجیگر بهزیستی روان‌­شناختی به عنوان متغیر سطح دوم، از طریق سرمایه‌­های تحولی و سرمایه روان­‌شناختی بر درگیری تحصیلی تأیید نشده است. درنهایت مقادیر مجذور همبستگیهای چندگانه(R2) برای توابع ساختاری نشان داد که این الگو 37 درصد از واریانس درگیری تحصیلی را تبیین می‌کند. نتیجه اینکه، با افزایش حمایتهای اجتماعی ادراک شده می‌­توان میزان سرمایه­‌های تحولی، سرمایه روان‌­شناختی و بهزیستی روان­‌شناختی دانش‌­آموزان را بهبود بخشید تا این عوامل در کنار یکدیگر شرایط ایجاد درگیری تحصیلی را برای آنان فراهم ­سازند.
واژه‌های کلیدی: حمایت اجتماعی ادراک‌شده، سرمایه‌های تحولی، سرمایه روان‌شناختی، بهزیستی روان‌شناختی، درگیری تحصیلی
متن کامل [PDF 585 kb]   (819 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/3/22 | پذیرش: 1398/3/4 | انتشار: 1400/6/31
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaa’ee Varmazyaar M A, Sa’dipoor, Ph.D. E, Ebraahimi Ghavaam, Ph.D. S, Delaavar, Ph.D. A. The Effect of Perceived Social Support, Developmental and Psychological Capitals, and Psychological Well-Being on Academic Engagement: Testing a Conceptual Model. QJOE 2021; 37 (2) :85-108
URL: http://qjoe.ir/article-1-3125-fa.html

رضائی ورمزیار مرادعلی، سعدی پور اسماعیل، ابراهیمی قوام صغری، دلاور علی. تأثیر حمایت اجتماعی ادراک ‌شده، سرمایه‌ های تحولی و روان‎‌شناختی و بهزیستی روان‌شناختی بر درگیری تحصیلی دانش ‌آموزان: آزمون الگویی مفهومی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1400; 37 (2) :85-108

URL: http://qjoe.ir/article-1-3125-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 37، شماره 2 - ( 6-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660