هدف این پژوهش، تعیین تأثیر توانمندسازی روانشناختی بر توسعه فردی معلمان تربیت بدنی شهر تهران با نقش میانجیگری چابکی یادگیری بود. روش تحقیق توصیفی و همبستگی مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری تحقیق شامل همۀ معلمان تربیت بدنی شهر تهران به تعداد 1500 نفر بود که بر اساس جدول مورگان از میان آنان 325 نفر بهصورت خوشهای و تصادفی ساده بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات سه پرسشنامه استاندارد چابکی یادگیری گراوت و کالدول(2016)، توسعه فردی معلمان داچنر(2013) و توانمندسازی روانشناختی حاتمی و دستار(1391) بود. از آمار استنباطی کولموگروف- اسمیرنف و مدل معادلات ساختاری برای تحلیل دادهها استفاده شده است. نتایج نشان داد که توانمندسازی روانشناختی بهصورت مستقیم بر توسعه فردی معلمان تربیت بدنی تأثیر مثبت 0/36 دارد و همچنین بهصورت غیرمستقیم از طریق چابکی یادگیری بر توسعه فردی معلمان تربیت بدنی تأثیر مثبت 0/21 دارد. معلمانی که توانمندسازی روانشناختی و چابکی یادگیری بالایی دارند، تمایل بسیار به یادگیری موضوعات جدید و مواردی دارند که رشد شخصی آنها را ممکن میسازد. این افراد کنجکاوند و در پی توسعه مستمر فردی خود و بهبود نقاط فردیشان بر میآیند. لازم است که مسئولان مربوطه به این موارد توجه کنند و شرایط را برای بالابردن چابکی یادگیری معلمان تربیت بدنی فراهم کنند.
Ahmadi M, Nazari S, Bakhit M. The Mediating Role of Learning Agility in Personal Development through Psychological Empowerment of Physical Education Teachers. QJOE 2023; 39 (2) :49-64 URL: http://qjoe.ir/article-1-3060-fa.html
احمدی مریم، نظری شهرام، بخیت معصومه. تأثیر توانمندسازی روان شناختی بر توسعه فردی معلمان تربیت بدنی شهر تهران با نقش میانجیگری چابکی یادگیری. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (2) :49-64