یکی از پیامدهای پاندمی کووید-19، تعطیلی مدارس بوده است. در این مرور نظاممند با بهرهگیری از خرد جهانی برای رویارویی نظام آموزشوپرورش با پاندمی کووید-19، منابع معتبر موجود در حوزه اندیشه و عمل آموزشوپرورش که پس از شیوع ویروس کرونا در جهان انتشاریافته بهصورت نظاممند مرور شده است. ده پایگاه اطلاعاتی و موتور جستجو و همچنین شش وبسایت بینالمللی با استفاده از کلیدواژگان اصلی پژوهش بررسی و درنهایت 2706 مطالعه بازیابی شده است. مطالعات واردشده به پژوهش بهصورت تماممتن تحلیل و گزارههای سیاستی در شش مقوله از پیشتعیینشده زیرنظامهای راهبری و مدیریت؛ برنامه درسی، تدریس و منابع یادگیری؛ تربیتمعلم و تأمین منابع انسانی؛ تأمین و تخصیص منابع مالی؛ تأمین فضا، تجهیزات و فناوری و همچنین پژوهش و ارزشیابی بازبینی و بازتعریف شدهاند. برخی از توصیهها عبارتاند از: بازنگری همۀ سیاستهای تعلیم و تربیت و اسناد بالادستی بهمنظور چرخش در جهت روال جدید زندگی روزانه؛ پیشگیری از خطر فرسودگی و خستگی معلمان و کارکنان آموزشی با طراحی و اجرای برنامههای حمایتی همهجانبه؛ پیشگیری از خطر «فرسایش والدگری» با طراحی و اجرای دورهها و برنامههای آموزشی توانمندساز برای والدین بر پایه نقشه محتوایی همهجانبه. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر با به کار بستن این سیاستها و استانداردها در حین گذر از این بحران و پس از آن، کیفیت آموزشوپرورش نهتنها آسیب نمیبیند بلکه با حفظ میراثهای ارزشمند کووید-19 نظام آموزشوپرورش بهسازی نیز خواهد شد.
Ahmadi F Z, Mehrmohammadi M. Redefining Policies in General and Vocational Education in the Light of COVID19 Pandemic: Policy Recommendations Stemmed from a Systematic Review. QJOE 2023; 39 (3) :7-26 URL: http://qjoe.ir/article-1-2950-fa.html
احمدی فاطمه زهرا، مهرمحمدی محمود. بازتعریف سیاستهای حوزه آموزش عمومی و فنیحرفهای با توجه به پاندمی کووید- ۱۹: توصیههای سیاستی برگرفته از مرور نظاممند. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (3) :7-26