[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 39، شماره 3 - ( 9-1402 ) ::
جلد 39 شماره 3 صفحات 26-7 برگشت به فهرست نسخه ها
بازتعریف سیاستهای حوزه آموزش عمومی و فنی‌حرفه‌ای با توجه به پاندمی کووید- ۱۹: توصیه‌های سیاستی برگرفته از مرور نظام‌مند
فاطمه زهرا احمدی ، محمود مهرمحمدی
چکیده:   (680 مشاهده)
یکی از پیامدهای پاندمی کووید-19، تعطیلی مدارس بوده است. در این مرور نظام‌مند‌ با بهره‌گیری از خرد جهانی برای رویارویی نظام آموزش‌وپرورش با پاندمی کووید-19، منابع معتبر موجود در حوزه اندیشه و عمل آموزش‌وپرورش که پس از شیوع ویروس کرونا در جهان انتشاریافته به‌صورت نظام‌مند مرور شده است. ده پایگاه اطلاعاتی و موتور جستجو و همچنین شش وب‌سایت‌ بین‌المللی با استفاده از کلیدواژگان اصلی پژوهش بررسی و درنهایت 2706 مطالعه بازیابی شده است. مطالعات واردشده به پژوهش  به‌صورت تمام‌­متن تحلیل و گزاره‌های سیاستی در شش مقوله از پیش‌­تعیین‌شده زیرنظامهای راهبری و مدیریت؛ برنامه درسی، تدریس و منابع یادگیری؛ تربیت‌معلم و تأمین منابع انسانی؛ تأمین و تخصیص منابع مالی؛ تأمین فضا، تجهیزات و فناوری و همچنین پژوهش و ارزشیابی بازبینی و بازتعریف شده‌­اند. برخی از توصیه‌ها عبارت‌اند از: بازنگری همۀ سیاستهای تعلیم و تربیت و اسناد بالادستی به‌­منظور چرخش در جهت روال جدید زندگی روزانه؛ پیشگیری از خطر  فرسودگی و خستگی معلمان و کارکنان آموزشی با طراحی و اجرای برنامه‌های حمایتی همه‌جانبه؛ پیشگیری از خطر «فرسایش والدگری» با  طراحی و اجرای دوره‌ها و برنامه‌های آموزشی توانمند‌ساز برای والدین بر پایه نقشه محتوایی همه‌جانبه. بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر با به کار بستن این سیاستها و استانداردها در حین گذر از این بحران و پس ‌از آن، کیفیت آموزش‌وپرورش نه‌تنها آسیب نمی‌بیند بلکه با حفظ میراثهای ارزشمند کووید-19 نظام آموزش‌وپرورش بهسازی نیز خواهد شد.
واژه‌های کلیدی: آموزش عمومی و فنی‌حرفه‌ای، پاندمی (همه گیری) کووید-19، توصیه‌های سیاستی، مرور نظام‌مند
متن کامل [PDF 616 kb]   (261 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/3/31 | پذیرش: 1400/7/17 | انتشار: 1402/9/17
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi F Z, Mehrmohammadi M. Redefining Policies in General and Vocational Education in the Light of COVID19 Pandemic: Policy Recommendations Stemmed from a Systematic Review. QJOE 2023; 39 (3) :7-26
URL: http://qjoe.ir/article-1-2950-fa.html

احمدی فاطمه زهرا، مهرمحمدی محمود. بازتعریف سیاستهای حوزه آموزش عمومی و فنی‌حرفه‌ای با توجه به پاندمی کووید- ۱۹: توصیه‌های سیاستی برگرفته از مرور نظام‌مند. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (3) :7-26

URL: http://qjoe.ir/article-1-2950-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 39، شماره 3 - ( 9-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660