پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ادراک ساختار هدفی کلاس و تابآوری تحصیلی با میانجیگری انگیزش تحصیلی به روش همبستگی انجام شده است. به همین منظور 461 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطه شهر تهران که در سال تحصیلی 96– 1395 مشغول به تحصیل بودند با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و ابزارهای انگیزش تحصیلی والرند و همکاران (1992)، پرسشنامه تابآوری تحصیلی ساموئلز (2004) و پرسشنامه ادراک ساختار هدفی کلاس میجلی و همکاران (2000) را پاسخ دادند. دادههای حاصل از طریق آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل مسیر) تحلیل شدند. نتایج حاصل از بررسی متغیرهای مشاهده شده مربوط به متغیرهای مکنون روابط علّی مدل پژوهش نشان داد که انگیزش بیرونی در رابطه میان اهداف عملکرد گرایشی با جهتگیری آینده نقش واسطهگری دارد. اهداف عملکرد گرایشی با مثبتنگری رابطه مثبت معنادار دارد. همچنین نتایج میان اهداف عملکرد گرایشی با مهارتهای ارتباطی رابطه غیرمستقیم منفی معنادار نشان داد. در مجموع 33/9 درصد از تغییرات جهتگیری آینده به مدل به دست آمده از پژوهش بستگی دارد که نشان دهنده این است که ادراک ساختار هدفی کلاس از طریق فعالیتهای کلاسی دانشآموزان، پیامهای معلم و طرز تفکر و جهتگیری انگیزشی دانشآموزان با میزان تعهد، کنترل و انگیزش پیشرفت آنان در شرایط چالش و سخت رابطه دارد. به این مفهوم که میزان تابآوری تحصیلی دانشآموزان از فعالیتها و پیامهای کلاسی معلم در قالب ساختار هدفی کلاس به شکل مستقیم و غیرمستقیم با واسطهگری انگیزش تحصیلی دانشآموزان اثر میپذیرد.
Tehraani M, Saaleh Sedghpoor, Ph.D. B, Ebraahim Damaavandi M. The Relation between Perceived Goal Structure and Academic Resilience Mediated by Academic Motivation. QJOE 2021; 36 (4) :71-90 URL: http://qjoe.ir/article-1-2710-fa.html
طهرانی معصومه، صالح صدقپور بهرام، ابراهیم دماوندی مجید. مدلیابی رابطه ادراک ساختار هدفی کلاس و تابآوری تحصیلی با میانجیگری انگیزش تحصیلی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1399; 36 (4) :71-90