هدف پژوهش حاضر، شناسایی نشانگان و ابعاد پدیدۀ «رهبری انتقال آموزش» در مدارس دوره دوم متوسطه شهرستانهای استان تهران به منظور ایجاد چارچوبی مفهومی و توسعۀ مبانی نظری آن است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از راهبرد پدیدارشناسی توصیفی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل استادان دورههای ضمنخدمت، مدیران با تجربه و معلمانی بود که بیشترین ساعات ضمنخدمت را در فاصله سالهای 1397-1394 گذراندهاند. از میان آنها 17 نفر به عنوان مشارکتکننده از طریق نمونهگیری نظری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. دادههـا از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته و عمیق گردآوری شدند. روش تحلیل دادهها، تحلیل محتوای استقرایی با بهکارگیری کدگذاری در سه سطح باز، محوری و گزینشی بود. یافتهها نشان دادند که ابعاد مربوط به نقش مدیران مدارس دوره دوم متوسطه در قالب رهبری انتقال آموزش در سه بعد زمانی پیش، ضمن و پس از تشکیل دورههای ضمنخدمت شامل: الف) حمایت اطلاعاتی؛ ب) حمایت انگیزشی؛ ج) حمایت ابزاری؛ د) حمایت نظارتی و ﻫ) حمایت ارزیابانه است. بعد حمایت اطلاعاتی جمعاً با 11 نشانگان، بعد حمایت انگیزشی جمعاً با 13 نشانگان، بعد حمایت ابزاری جمعاً با 8 نشانگان، بعد حمایت نظارتی جمعاً با 4 نشانگان و بعد حمایت ارزیابانه جمعاً با 10 نشانگان، شناسایی شد. مدیران مدارس دوره دوم متوسطه به عنوان عاملان اصلی انتقال آموزش، با حمایتهای پنجگانۀ خود میتوانند «انتقال موفق آموزش» به محیط کار معلمان را تضمین کنند.
Zaynaabaadi, Ph.D. H R, Kachoo’ee, Ph.D. M. Dimensions and Indices of Leading Transfer of Learning: A Phenomenological Study. QJOE 2021; 36 (4) :7-26 URL: http://qjoe.ir/article-1-2707-fa.html
زینآبادی حسنرضا، کچوئی محسن. شناسایی نشانگان و ابعاد رهبری انتقال آموزش: مطالعهای پدیدارشناسانه. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1399; 36 (4) :7-26