هدف کلی این پژوهش، فهم تربیت زیباییشناختی و هنری از دیدگاه آموزگاران دوره ابتدایی شهر یاسوج بود. ساحت تربیت زیباییشناختی و هنری یکی از شش ساحت اصلی تربیت در سند تحول بنیادین در نظام تعلیموتربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران است. این پژوهش، به صورت مطالعهای کیفی از نوع تحلیل استقرایی با نظام کدگذاری طراحی و اجرا شده است. مشارکتکنندگان این پژوهش 21 نفر از آموزگاران دوره ابتدایی شهر یاسوج بودند. دادههای پژوهش از طریق مصاحبۀ نیمهساختاریافته به شیوۀ هدفمند و با رعایت قاعدۀ اشباع نظری گردآوری شده و تحلیل آنها به شیوۀ تحلیل محتوای استقرایی انجام گرفته است. بر اساس یافتههای پژوهش، الف) در بخش اهداف ساحت تربیت زیباییشناختی و هنری مقولههای محوری استخراجشده عبارتاند از: 1. شکوفایی زیبایی و هنر، 2. هدف تربیت هنری لزوماً پرورش هنرمند حرفهای نیست، 3. شناسایی استعداد و شکوفایی خلاقیت و رشد همهجانبه ابعاد احساسی، عاطفی و شناختی متربیان . ب) در بخش جهتگیری کلی ساحت تربیت زیباییشناختی و هنری نیز مقولههای محوری، 1. هنر همچون هدف و 2. هنر همچون ابزار تشخیص داده شدهاند. ج) در بخش اصول ساحت تربیت زیباییشناختی و هنری 1. اصل تأثیر هنر و نگاه زیباییشناسانه در یادگیری سایر دروس، 2. اصل تأثیر هنر و نگاه زیباییشناسانه در کشف استعدادها و پرورش قدرت خلاقیت کودکان و 3. اصل رمزگشایی واکاوی و خلق معنا تشخیص داده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که بر اساس فهم آموزگاران، در نظام تعلیموتربیت کشورمان تربیت هنری و زیباییشناسی در دوره ابتدایی آنگونه که باید، مورد توجه قرار نگرفته و به درس هنر در دبستان اهمیت درخور داده نمیشود.
Khosravaani Moghaddam A, Shiravaani Shiri A, Akbari J. Elementary School Teachers’ Understanding of Arts and Aesthetics Training. QJOE 2023; 39 (2) :103-118 URL: http://qjoe.ir/article-1-2706-fa.html
خسروانی مقدم عبدالله، شیروانی شیری علی، اکبری جابر. فهم تربیت زیبایی شناختی و هنری از دیدگاه آموزگاران دورۀ ابتدایی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (2) :103-118