[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 39، شماره 2 - ( 6-1402 ) ::
جلد 39 شماره 2 صفحات 118-103 برگشت به فهرست نسخه ها
فهم تربیت زیبایی‌ شناختی و هنری از دیدگاه آموزگاران دورۀ ابتدایی
عبدالله خسروانی مقدم ، علی شیروانی شیری ، جابر اکبری
چکیده:   (1293 مشاهده)
هدف کلی این پژوهش، فهم تربیت زیبایی‏‌شناختی و هنری از دیدگاه آموزگاران دوره ابتدایی شهر یاسوج بود. ساحت تربیت زیبایی‌‏شناختی و هنری یکی از شش ساحت اصلی تربیت در سند تحول بنیادین در نظام تعلیم‏‌وتربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران است. این پژوهش، به صورت مطالعه­‌ای کیفی از نوع تحلیل استقرایی با نظام کدگذاری طراحی و اجرا شده است. مشارکت‏‌کنندگان این پژوهش 21 نفر از آموزگاران دوره ابتدایی شهر یاسوج بودند. داده‏‌های پژوهش از طریق مصاحبۀ نیمه‌‏ساختاریافته به شیوۀ هدفمند و با رعایت قاعدۀ اشباع نظری گرد‏آوری شده و تحلیل آنها به شیوۀ تحلیل محتوای استقرایی انجام گرفته است. بر اساس یافته‏‌های پژوهش، الف) در بخش اهداف ساحت تربیت زیبایی‏‌شناختی و هنری مقوله‌‏های محوری استخراج­‌شده عبارت‌­اند از: 1. شکوفایی زیبایی و هنر، 2. هدف تربیت هنری لزوماً پرورش هنرمند حرفه‌‏ای نیست، 3. شناسایی استعداد و شکوفایی خلاقیت و رشد همه­‌جانبه ابعاد احساسی، عاطفی و شناختی متربیان . ب) در بخش جهت‏‌گیری کلی ساحت تربیت زیبایی‏‌شناختی و هنری نیز مقوله‏‌های محوری، 1. هنر همچون هدف و 2. هنر همچون ابزار تشخیص داده ‏شده‌­اند. ج) در بخش اصول ساحت تربیت زیبایی‌‏شناختی و هنری 1. اصل تأثیر هنر و نگاه زیبایی­‌شناسانه در یادگیری سایر دروس، 2. اصل تأثیر هنر و نگاه زیبایی­‌شناسانه در کشف استعدادها و پرورش قدرت خلاقیت کودکان و 3. اصل رمزگشایی واکاوی و خلق معنا تشخیص داده ‏شده است. نتایج پژوهش نشان داد که بر اساس فهم آموزگاران، در نظام تعلیم‏‌وتربیت کشورمان تربیت هنری و زیبایی‌‏شناسی در دوره ابتدایی آن‏‌گونه که باید، مورد توجه قرار نگرفته و به درس هنر در دبستان اهمیت درخور داده نمی‏‌شود.

واژه‌های کلیدی: تربیت هنری، تربیت زیبایی‌ شناختی، آموزگاران، دوره ابتدایی
متن کامل [PDF 411 kb]   (2698 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/11/16 | پذیرش: 1400/9/4 | انتشار: 1402/6/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khosravaani Moghaddam A, Shiravaani Shiri A, Akbari J. Elementary School Teachers’ Understanding of Arts and Aesthetics Training. QJOE 2023; 39 (2) :103-118
URL: http://qjoe.ir/article-1-2706-fa.html

خسروانی مقدم عبدالله، شیروانی شیری علی، اکبری جابر. فهم تربیت زیبایی‌ شناختی و هنری از دیدگاه آموزگاران دورۀ ابتدایی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (2) :103-118

URL: http://qjoe.ir/article-1-2706-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 39، شماره 2 - ( 6-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660