هدف این مطالعه تعیین نقش تعدیلکننده راهبردهای انضباطی اجباری معلم بهمنزلۀ یک متغیر مدیریت کلاس درس در رابطه مسئولیتپذیری شخصی و اشتیاق عاملی دانشآموز بود. اشتیاق عاملی بیانگر مشارکت سازنده و داوطلبانه دانشآموز و عدم انفعال او در جریان آموزش است. این اشتیاق متأثر از متغیرهای شخصی، مسئولیتپذیری، محیط کلاس و راهبردهای انضباطی است. جامعه پژوهش شامل همۀ دانشآموزان مدارس غیردولتی دوره متوسطه اول شهر تهران بودند. دادههای پژوهش با مشارکت 334 دانشآموز پایه هفتم، هشتم و نهم 15 کلاس در پنج مدرسه متوسطه دوره اول مناطق گوناگون شهر تهران و با بهکارگیری پرسشنامههای اشتیاق عاملی ریو و تسنگ (2011) و مسئولیتپذیری دانشآموز لوئیس (2001) گردآوری شدند. دادههای راهبرد انضباطی اجباری معلمان بر اساس تجربه دانشآموزان از رفتار انضباطی معلم با پاسخ به مقیاس راهبرد انضباطی اجباری سنجیده شدند. در تحلیل رگرسیون برای تعیین نقش متغیر تعدیلکننده و تحلیل دادهها از برنامه الحاقی پردازشگر هایس استفاده شده است. یافتههای پژوهش ضمن تأیید کردن اثر مسئولیتپذیری بر اشتیاق، نشان دادند که راهبردهای انضباطی اجباری معلم اثر مسئولیتپذیری بر اشتیاق عاملی دانشآموز را تعدیل میکنند. بر اساس روش جانسون نیمن رابطۀ مسئولیتپذیری شخصی و اشتیاق عاملی دانشآموز با کاهش میزان راهبرد اجباری از سطح 0/85 معنادار است که در نتیجه ضریب تأثیر مسئولیتپذیری شخصی بر اشتیاق عاملی کاهش مییابد. راهبرد اجباری از تکنیکهایی بهره میبرد که موجب ایجاد محیط مهارکننده و کاهنده خودپیروی میشوند. در چنین شرایطی بهرغم مسئولیتپذیری دانشآموز، با شیوع راهبردهای انضباطی اجباری از سوی معلم، دانشآموزان اشتیاق کمتری از خود نشان میدهند.
Taaheri M, Razavi R S, Younesi Boroujeni J. The Moderating Effect of Using Compulsory Disciplinary Actions on Students’ Personal Responsibility and Agentic Engagement. QJOE 2023; 39 (2) :65-82 URL: http://qjoe.ir/article-1-2658-fa.html
طاهری مرتضی، رضوی ریحانه سادات، یونسی بروجنی جلیل. مسئولیتپذیری شخصی و اشتیاق عاملی دانشآموز: اثر تعدیلی راهبرد انضباطی اجباری. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (2) :65-82