[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 40، شماره 3 - ( 9-1403 ) ::
جلد 40 شماره 3 صفحات 194-179 برگشت به فهرست نسخه ها
کاوش در مباحث آماری کتابهای دوره دوم متوسطه بر اساس مغالطات آماری
امین حیدری علمدارلو ، محمدحسن کریمی ، بابک شمشیری ، فریبا خوشبخت
چکیده:   (345 مشاهده)
نفوذ هرگونه مغالطه‌ در آمارها با توجه به کاربرد آمار در زندگی انسانهای امروزی می‌تواند آمار را تبدیل به یک سلاح مخرب و زیانبار کند. روشهای ایجاد مغالطه در آمار اغلب ثابت است و آگاهی از این روشها می‌تواند سبب شکل‌گیری تفکر انتقادی نسبت به آمارها شود. بی­‌شک کتابهای درسی یکی از مهم‌ترین ابزارهای آگاهی‌­بخش برای انسانهای امروزی است. در همین راستا پژوهش حاضر در پی بررسی این موضوع است که مباحث آماری کتابهای دوره دوم متوسطه چگونه با مغالطه‌های آماری برخورد می­‌کنند. این پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی جهت‌دار و با رویکرد توصیفی-تفسیری صورت گرفته است. تحلیل در این پژوهش براساس مضامینی همچون مغالطه‌های ناشی از تبیینهای نادرست، ادعاهای بدون استدلال و مغالطه‌های استدلالهای ربطی صورت گرفته و اعتمادسازی به شیوۀ ایجاد یک مسیر ممیزی بوده است. اسناد هدف در این مطالعه فصول و مباحث آماری مندرج در کتابهای ریاضی سالهای دهم تا دوازدهم رشته‌های علوم تجربی و انسانی و همچنین آمار و احتمال سال یازدهم ریاضی و فیزیک بوده است. یافته‌ها نشان دادند که از میان رشته‌های علوم انسانی، تجربی و ریاضی و فیزیک، کمترین میزان آگاهی­‌بخشی در زمینۀ مغالطات آماری مربوط به دو رشته علوم تجربی و ریاضی و فیزیک است. این در حالی است که در سالهای اخیر بیشترین استقبال دانش‌­آموزان دوره اول متوسطه برای ادامه تحصیل در این رشته‌ها بوده است که خود هشداری به متصدیان آموزشی است که در آینده نزدیک بیشتر فارغ‌التحصیلان ما ممکن است به‌ پذیرندگان بی‌چون‌وچرای آماری تبدیل شوند.
واژه‌های کلیدی: مغالطات آماری، آمار، کتابهای درسی آمار، دوره دوم متوسطه
متن کامل [PDF 540 kb]   (217 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/9/25 | پذیرش: 1401/1/17 | انتشار: 1403/9/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heydari Alamdaarloo A, Karimi M H, Shamshiri B, Khoshbakht F. A Search for Statistical Fallacies within the Senior High School Textbooks. QJOE 2024; 40 (3) :179-194
URL: http://qjoe.ir/article-1-2613-fa.html

حیدری علمدارلو امین، کریمی محمدحسن، شمشیری بابک، خوشبخت فریبا. کاوش در مباحث آماری کتابهای دوره دوم متوسطه بر اساس مغالطات آماری. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (3) :179-194

URL: http://qjoe.ir/article-1-2613-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 40، شماره 3 - ( 9-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710