هدف از پژوهش حاضر طراحی و اعتبارسنجی مقیاس سنجش هویت حرفهای معلمان ابتدایی شهر یاسوج بود. با توجه به این هدف، سؤالهای فراروی پژوهشگر عبارت بودند از: هویت حرفهای معلمان مقطع ابتدایی دارای چه ابعادی است؟ مدل و مقیاس مناسب سنجش هویت حرفهای معلمان دوره ابتدایی کدام است؟ میزان اعتبار مقیاس سنجش هویت حرفهای معلمان دوره ابتدایی چقدر است؟ به منظور پاسخگویی به سؤالهای فوق از رویکرد آمیخته استفاده شده است. در بخش کیفی، با بهکارگیری روش دلفی، ابتدا مؤلفههای هویت حرفهای و سپس پرسشنامهای با 34 ماده طراحی شد. سپس برای اجرای پرسشنامه با بهرهگیری از جدول مورگان و با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چندمرحلهای، از جامعه 501 نفری معلمان ابتدایی شهر یاسوج، 217 نفر انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها، از پرسشنامه محققساخته با میزان پایایی 0/94 و روایی تأمینشده با بهرهگیری از نظر خبرگان استفاده شد. دادهها با نرمافزارهای SPSS و LISREL و با بهرهگیری از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل عامل اکتشافی هشت مؤلفه را شناسایی کرد و چهار ماده از مجموعه مادهها حذف شدند و پرسشنامه نهایی با 30 ماده استخراج شد. نتایج تحلیل عامل تأییدی نیز وجود هشت عامل را تأیید کرد. مؤلفههای شناسایی شده عبارت بودند از: حرفهای، فرهنگی–اجتماعی، هنری، زمینهای، اقتصادی، نگرشی–ارزشی، شخصی و سیاسی. با توجه به نتایج بهدستآمده، پرسشنامه طراحی شده در این پژوهش را میتوان به عنوان ابزاری مناسب برای سنجش ارزیابی هویت حرفهای معلمان ابتدایی به کار برد.
Haashemi S J, Firoozi M R, Nikdel F. Elementary School Teachers’ Professional Identity in Yasuj: The Design and Validation of an Instrument. QJOE 2024; 40 (1) :83-102 URL: http://qjoe.ir/article-1-2611-fa.html
هاشمی سیدجعفر، فیروزی محمدرضا، نیکدل فریبرز. طراحی و اعتبارسنجی مقیاس سنجش هویت حرفه ای معلمان ابتدایی شهر یاسوج. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (1) :83-102