[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 40، شماره 1 - ( 3-1403 ) ::
جلد 40 شماره 1 صفحات 102-83 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و اعتبارسنجی مقیاس سنجش هویت حرفه ای معلمان ابتدایی شهر یاسوج
سیدجعفر هاشمی ، محمدرضا فیروزی ، فریبرز نیکدل
چکیده:   (500 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر طراحی و اعتبارسنجی مقیاس سنجش هویت حرفه‌­ای معلمان ابتدایی شهر یاسوج بود. با توجه به این هدف، سؤالهای فراروی پژوهشگر عبارت بودند از: هویت حرفه‌­ای معلمان مقطع ابتدایی دارای چه ابعادی است؟ مدل و مقیاس مناسب سنجش هویت حرفه­‌ای معلمان دوره ابتدایی کدام است؟ میزان اعتبار مقیاس سنجش هویت حرفه‌­ای معلمان دوره ابتدایی چقدر است؟ به منظور پاسخ­گویی به سؤالهای فوق از رویکرد آمیخته استفاده شده است. در بخش کیفی، با به­‌کارگیری روش دلفی، ابتدا مؤلفه­‌های هویت حرفه‌­ای­ و سپس پرسشنامه­‌ای با 34 ماده­ طراحی شد. سپس برای اجرای پرسشنامه با بهره­‌گیری از جدول مورگان و با روش نمونه­‌گیری خوشه‌ای تصادفی چندمرحله‌­ای، از جامعه 501 نفری معلمان ابتدایی شهر یاسوج، 217 نفر انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده‌­ها، از پرسشنامه محقق­‌ساخته با میزان پایایی 0/94 و روایی تأمین­شده با بهره‌­گیری از نظر خبرگان استفاده شد. داده­‌ها با نرم­‌افزارهای SPSS و LISREL و با بهره‌­گیری از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل عامل اکتشافی هشت مؤلفه را شناسایی کرد و چهار ماده از مجموعه ماده‌­ها حذف شدند و پرسشنامه نهایی با 30 ماده استخراج شد. نتایج تحلیل عامل تأییدی نیز وجود هشت عامل را تأیید کرد. مؤلفه‌­های شناسایی شده عبارت بودند از: حرفه‌­ای، فرهنگی–اجتماعی، هنری، زمینه‌­ای، اقتصادی، نگرشی–ارزشی، شخصی و سیاسی. با توجه به نتایج به­‌دست­‌آمده، پرسشنامه طراحی شده در این پژوهش را می‌­توان به عنوان ابزاری مناسب برای سنجش ارزیابی هویت حرفه‌­ای معلمان ابتدایی به کار برد.
واژه‌های کلیدی: هویت حرفه‌ای، معلمان ابتدایی، مقیاس، طراحی و اعتبارسنجی
متن کامل [PDF 663 kb]   (328 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/11/25 | پذیرش: 1400/7/21 | انتشار: 1403/3/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haashemi S J, Firoozi M R, Nikdel F. Elementary School Teachers’ Professional Identity in Yasuj: The Design and Validation of an Instrument. QJOE 2024; 40 (1) :83-102
URL: http://qjoe.ir/article-1-2611-fa.html

هاشمی سیدجعفر، فیروزی محمدرضا، نیکدل فریبرز. طراحی و اعتبارسنجی مقیاس سنجش هویت حرفه ای معلمان ابتدایی شهر یاسوج. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (1) :83-102

URL: http://qjoe.ir/article-1-2611-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 40، شماره 1 - ( 3-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660