هدف این مقاله بررسی و تحلیل برنامه آموزشی دروس دین و زندگی و قرآن با تأکید بر روش ارزشیابی و شیوه برگزاری کلاس از دیدگاه دبیران این دروس است. روش پژوهش توصیفی، از نوع زمینهیابی است. جامعه پژوهش شامل همۀ دبیران دروس دین و زندگی و قرآن دوره اول و دوم متوسطه شهرستان کرمانشاه بود که از میان آنها 97 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای محققساخته بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی(آزمون تی) و نرمافزار SPSS انجام شده است. یافتهها حکایت از این دارند که روش ارزشیابی این دروس قابلتغییر است و بهترین روش ارزشیابی به صورت شفاهی و توصیفی، کیفی و کمی، کمی و کتبی است. همچنین معلمان با ارزشیابی صرفاً کمی به صورت نمره برای دروس دین و زندگی و قرآن نظر موافقی ندارند. امکان تغییر برنامه کلاسی و شیوه برگزاری این دروس وجود دارد. بهترین و مؤثرترین شکل برگزاری دروس دین و زندگی و قرآن به ترتیب به صورت ملاقات با شخصیتهای مذهبی/ دعوت از قاریان مطرح قرآن، بازدید از مساجد و مراکز مذهبی، برگزاری در نمازخانه و برگزاری در کلاس است. با توجه به یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود در دو عنصر روش ارزشیابی و شکل برگزاری کلاس دروس دین و زندگی و قرآن تجدیدنظر صورت گیرد. این امر ضمن آنکه کلاسها را جذابتر و دلنشینتر میکند، سبب افزایش تأثیرگذاری آنها برای دانشآموزان میشود، چرا که اجبار و سختگیری با روحیه و اساس دین مبین اسلام همخوانی ندارد. پیامد چنین تغییراتی در برنامه آموزشی، سبب گرایش مثبت و بیشتر دانشآموزان به دروس دین و زندگی و اخلاقمداری خواهد شد.
Veisi N, Abdi A. High School Teachers’ Opinions on the Curriculum and Evaluation Methods of Religious Courses. QJOE 2025; 41 (1) :85-98 URL: http://qjoe.ir/article-1-2595-fa.html
ویسی ناصر، عبدی علی. بررسی و تحلیل برنامه آموزشی و روش ارزشیابی دروس دین و زندگی و قرآن از دیدگاه معلمان دوره اول و دوم متوسطه. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1404; 41 (1) :85-98