آماده سازی و اعتباریابی پرسشنامه مصاحبه ای دانش فراشناختی حل مسأله های کلامی ریاضی
|
فرهاد کریمی |
|
|
چکیده: (2074 مشاهده) |
هدف از اجرای این پژوهش، آمادهسازی و اعتباریابی ابزاری برای سنجش دانش فراشناختی دانشآموزان در حل مسألههای کلامی ریاضی بوده است. پس از بررسی مبانی نظری و پیشینه تحقیقات، 24 سؤال در سه طبقه دانش فراشناختی حل مسأله در قالب مصاحبه انفرادی طراحی شد و روایی صوری و محتوایی آنها را استادان روانشناسی و سرگروههای آموزش ریاضی مناطق شهر تهران تأیید کردند. به منظور گردآوری شواهد روایی ملاکی و پایایی این پرسشنامه، از میان دانشآموزان مدارس دولتی پسرانه و دخترانه مناطق 3 و 18 شهر تهران، نمونهای با حجم 486 دانشآموز با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و سؤالات پرسشنامه، طی مصاحبه ای انفرادی به آنها ارائه شد و پاسخهای آنها ضبط شد. پس از رونویسی و رمزگردانی پاسخها، بر اساس مقیاس کدگذاری، دادههای حاصله تحلیل شدند. در تحلیل اولیه، دو سؤال به دلیل ضعیف بودن شاخصهای روانسنجی حذف شدند. در مورد روایی پرسشنامه تحلیلهای مربوط به روایی ملاکی به عمل آمد و نشان داده شد که پرسشنامه دانش فراشناختی دارای شاخصهای روایی ملاکی است. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، بازآزمایی و پایایی میان درجهبندیکنندگان محاسبه شد. ضریب پایایی برای کل گروه نمونه معادل 0/72=a بهدست آمد. همبستگی آزمون- بازآزمون برابر بود با 0/69 =11 r و پایایی میان درجهبندیکنندگان برابر بود با 0/99=11 r. این نتایج نشان میدهد که پرسشنامه، پایاست. به طور کلی یافتههای این پژوهش نشان میدهد که پرسشنامه دارای روایی و پایایی است و برای سنجش دانش فراشناختی حل مسألههای کلامی ریاضی دانشآموزان 13 تا 15 ساله، با اطمینان میتوان از آن استفاده کرد. |
|
واژههای کلیدی: دانش فراشناختی، حل مسأله های کلامی ریاضی، روایی و پایایی |
|
متن کامل [PDF 676 kb]
(668 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/1/14 | پذیرش: 1398/9/20 | انتشار: 1399/8/28
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|