اضطراب دانشآموزان به ویژه در امتحانات، مانع یادگیری یا عملکرد میشود. کمالگرایی و هوش معنوی متغیرهایی هستند که در مدیریت و کاهش اضطراب نقش دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی مدلیابی روابط ساختاری کمالگرایی تحصیلی با میانجیگری هوش معنوی بر اضطراب پیشرفت تحصیلی دانش آموزان انجام شده و از نوع پژوهشهای همبستگی مبتنی بر روش مدلیابی معادلات ساختاری به طور خاص معادلات رگرسیونی است. جامعه آماری شامل 3000 دانش آموز مقطع متوسطه دوم مدارس شهری بابل است که از میان آنها 342 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده اند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل آزمون اضطراب پیشرفت تحصیلی (AAT) آلبرت و هابر، پرسشنامه کمالگرایی تحصیلی رسولی و بهرامی و پرسشنامه هوش معنوی عبداللهزاده بودند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیر و شاخصهای برازش استفاده شده است. یافتهها نشان دادند که مدل پژوهش تایید شده است و کمالگرایی تحصیلی بر اضطراب پیشرفت تحصیلی اثر مستقیم دارد و متغیر میانجی هوش معنوی بر اضطراب پیشرفت تحصیلی اثر غیر مستقیم دارد. افرادی که عموماً مضطرب هستند، آسیبپذیری بیشتری برای اضطراب امتحان دارند. هوش معنوی و کمالگرایی مثبت میتوانند در تعدیل میزان اضطراب تحصیلی در دانشآموزان اثر مثبت داشته باشند. از این رو نتایج این پژوهش بر ضرورت نقش باورها و تأثیرات هوش معنوی فراگیران با توجه به کیفیت تعاملی با نظامهای آموزشی تاکید دارد که میتواند تلویحات کاربردی برای بهبود پیشرفت تحصیلی به مشاوران و آموزندگان ارائه دهد.
Yahyaazaadeh Darzi M, Hosseinzaadeh, Ph.D. B, Kiyaapoor, Ph.D. A. Students’ Achievement Anxiety as a Function of Spiritual Intelligence and Academic Perfectionism. QJOE 2020; 36 (3) :53-70 URL: http://qjoe.ir/article-1-2555-fa.html
یحیی زاده درزی مهدی، حسین زاده بابک، کیاپور آزاده. مدل یابی روابط ساختاری کمال گرایی تحصیلی با میانجیگری هوش معنوی بر اضطراب پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1399; 36 (3) :53-70