[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 36، شماره 3 - ( 8-1399 ) ::
جلد 36 شماره 3 صفحات 70-53 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل یابی روابط ساختاری کمال گرایی تحصیلی با میانجیگری هوش معنوی بر اضطراب پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
مهدی یحیی زاده درزی ، بابک حسین زاده ، آزاده کیاپور
چکیده:   (3491 مشاهده)
اضطراب دانش‌­آموزان به ویژه در امتحانات، مانع یادگیری یا عملکرد می­‌شود. کمال‌­گرایی و هوش معنوی متغیرهایی هستند که در مدیریت و کاهش اضطراب نقش دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل‌­یابی روابط ساختاری کمال­‌گرایی تحصیلی با میانجیگری هوش معنوی بر اضطراب پیشرفت تحصیلی دانش آموزان انجام شده و از نوع پژوهشهای همبستگی مبتنی بر روش مدل‌­یابی معادلات ساختاری به طور خاص معادلات رگرسیونی  است. جامعه آماری شامل 3000 دانش آموز مقطع متوسطه دوم مدارس شهری بابل است که از میان آنها 342 نفر به روش نمونه­‌گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده اند. ابزارهای گردآوری داده‌­ها شامل آزمون اضطراب پیشرفت تحصیلی  (AAT) آلبرت و هابر، پرسشنامه کمال­‌گرایی تحصیلی رسولی و بهرامی  و پرسشنامه هوش معنوی عبدالله‌­زاده بودند. برای تجزیه و تحلیل داده­‌ها از تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیر و شاخصهای برازش استفاده شده است. یافته‌­ها نشان دادند که مدل پژوهش تایید شده است و کمال­‌گرایی تحصیلی بر اضطراب پیشرفت تحصیلی اثر مستقیم دارد و متغیر میانجی هوش معنوی بر اضطراب پیشرفت تحصیلی اثر غیر مستقیم دارد. افرادی که عموماً مضطرب هستند، آسیب‌­پذیری بیشتری برای اضطراب امتحان دارند. هوش معنوی و کمال­‌گرایی مثبت می‌­توانند در تعدیل میزان اضطراب تحصیلی در دانش­‌آموزان اثر مثبت داشته باشند. از این رو نتایج این پژوهش بر ضرورت نقش باورها و تأثیرات هوش معنوی فراگیران با توجه به کیفیت تعاملی با نظامهای آموزشی تاکید دارد که می­‌تواند تلویحات کاربردی برای بهبود پیشرفت تحصیلی به مشاوران و آموزندگان ارائه دهد.
واژه‌های کلیدی: کمال گرایی تحصیلی، هوش معنوی، اضطراب پیشرفت تحصیلی، دانش آموزان
متن کامل [PDF 677 kb]   (1171 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/8/2 | پذیرش: 1398/3/7 | انتشار: 1399/8/28
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yahyaazaadeh Darzi M, Hosseinzaadeh, Ph.D. B, Kiyaapoor, Ph.D. A. Students’ Achievement Anxiety as a Function of Spiritual Intelligence and Academic Perfectionism. QJOE 2020; 36 (3) :53-70
URL: http://qjoe.ir/article-1-2555-fa.html

یحیی زاده درزی مهدی، حسین زاده بابک، کیاپور آزاده. مدل یابی روابط ساختاری کمال گرایی تحصیلی با میانجیگری هوش معنوی بر اضطراب پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1399; 36 (3) :53-70

URL: http://qjoe.ir/article-1-2555-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 36، شماره 3 - ( 8-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660