راهکارهای مداخلهای مبتنی بر مدارس برای جلوگیری از آسیبهای مواجهه با پورنوگرافی در اینترنت در بین نوجوانان: یک تحقیق کیفی
|
فریده خلج آبادی فراهانی |
|
|
چکیده: (307 مشاهده) |
با توجه به گسترش دسترسی به اینترنت و فضای مجازی، نوجوانان بیش از پیش با محتوای جنسی نامتعارف یا پورنوگرافی در اینترنت مواجهاند که این امر موجب نگرانی والدین و مسئولان آموزشی و فرهنگی شده است، درحالیکه هیچ مداخله جدی و عملی برای پیشگیری از آسیبهای مرتبط در کشور بهویژه در مدارس وجود ندارد. هدف این پژوهش، کشف دیدگاه و تفاسیر نوجوانان از راهکارهای بالقوه مبتنی بر مدارس برای پیشگیری از آسیبپذیری نوجوانان در رویارویی با محتوای نامتعارف جنسی در اینترنت بوده است. از این رو پژوهشی کیفی با رویکرد تفسیری و برساختگرایانه انجام شده است. به همین منظور 54 مصاحبه عمیق با دختران و پسران 18-15 ساله در شهر تهران در سال 1395 به روش نمونهگیری هدفمند صورت گرفته است. فهم و تفسیر نوجوانان از راهکارهای بالقوه در نظام آموزشی در سه طبقه اصلی طبقهبندی شده است: 1. معرفی آموزشهای جامع، مستمر و جذاب در مورد روابط، ازدواج، اینترنت و فضای مجازی؛ 2. ارائه مشاورههای قابل اعتماد در مدارس؛ و 3. بازنگری در کیفیت و محتوای آموزشهای موجود. مداخلات مبتنی بر مدارس همراه با سایر مداخلات در سطوح فردی، خانوادگی و اجتماعی کاربردهایی مهم برای سیاستگذاران و برنامهریزان تعلیم و تربیت کشور خواهد داشت، بهطوریکه از طریق این مداخلات میتوان ضمن ارتقای سواد رسانهای متناسب با نیازهای در حال تغییر نوجوانان، سبب افزایش آگاهی، بهبود نگرش و ارتقای مهارتهای انتقادی لازم در سیستم آموزشی شد |
|
واژههای کلیدی: راهکارهای مداخلهای، فضای مجازی، نوجوانان، پورنوگرافی، اینترنت |
|
متن کامل [PDF 2513 kb]
(165 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/8/17 | پذیرش: 1401/3/10 | انتشار: 1403/6/27
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|