[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 40، شماره 1 - ( 3-1403 ) ::
جلد 40 شماره 1 صفحات 124-103 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه‌ سبک تربیتی ‌‌و پایگاه اجتماعی– اقتصادی خانواده با رفتار جامعه یار دانش آموزان با میانجیگری درگیری ‌والدین در آموزش
حمید سرخوش ، مریم سامری ، محمد حسنی
چکیده:   (745 مشاهده)
 
 پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه‏ سبک تربیتی ‏‏و پایگاه اجتماعی-اقتصادی خانواده با رفتار جامعه‌­یار دانش‌­آموزان با میانجیگری درگیری ‏والدین در آموزش و بر پایه نظریات "شناخت اجتماعی" بندورا و"خودتعیی‌ن­گری" رایان و دسی و به روش همبستگی انجام گرفته است. جامعۀ ‏آماری پژوهش دانش‌­آموزان دورۀ متوسطه دوم شهر ارومیه بود ‏که براساس فرمول کوکران و با روش تصادفی تصادفی خوشه ای چند مرحله ای تعداد 492 دانش‌­آموز به عنوان نمونه ‏انتخاب شدند.‏ ابزارهای سنجش شامل پرسشنامه­‌های استاندارد بود که روایی آنها تأیید شد و پایایی پرسشنامه‌­ها بر اساس آلفای کرونباخ برای مقیاس رفتار جامعه­‌یار 0/90‏،  مقیاس پایگاه اجتماعی-اقتصادی 0/87‏­، مقیاس درگیری والدین در آموزش 0/87 و مقیاس سبک ­تربیتی ‏0/87 ‏به دست آمد. نتایج تجزیه و تحلیل داده­‌ها با به‌­کارگیری نرم‌­­افزارهای  SPSS و Smart PLS نشان داد که سبک تربیتی‏‏ و پایگاه ‏اجتماعی-اقتصادی خانواده و درگیری ‏‏والدین در امر آموزش با رفتار جامعه­‌یار دانش‌­آموزان ‏ارتباطی معنادار دارند. همچنین نقش میانجی درگیری والدین در رابطه سبک تربیتی و پایگاه اجتماعی – اقتصادی با رفتار جامعه­‌یار تأیید شد. بنابراین می‌­توان نتیجه گرفت که عوامل خانوادگی مانند شغل، تحصیلات و درآمد والدین و  اتخاذ سبک تربیتی مناسب می­‌تواند بر مشارکت و درگیر شدن آنها در امر آموزش فرزندان و ارتقای رفتارهای جامعه‌­یار دانش‌­آموزان تأثیرگذار باشد.
واژه‌های کلیدی: رفتار جامعه یار، ‌سبک تربیتی ‌‌خانواده‌، پایگاه اجتماعی-اقتصادی، درگیری ‌والدین در آموزش
متن کامل [PDF 722 kb]   (483 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/30 | پذیرش: 1399/12/25 | انتشار: 1403/3/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sarkhosh H, Saameri M, Hassani M. The Relationship between Child Rearing Styles, the Family’s Socio-Economic Status, and Students’ Pro-Social Behaviors as Mediated by Parental Involvement with School. QJOE 2024; 40 (1) :103-124
URL: http://qjoe.ir/article-1-2459-fa.html

سرخوش حمید، سامری مریم، حسنی محمد. رابطه‌ سبک تربیتی ‌‌و پایگاه اجتماعی– اقتصادی خانواده با رفتار جامعه یار دانش آموزان با میانجیگری درگیری ‌والدین در آموزش. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (1) :103-124

URL: http://qjoe.ir/article-1-2459-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 40، شماره 1 - ( 3-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710