بررسی مطالب حقوقی در کتابهای درسی دوره ابتدایی
|
ناهیده یحیویقرهباغ  |
|
|
چکیده: (2556 مشاهده) |
پژوهش حاضر با هدف بررسی مطالب حقوقی در کتابهای درسی دوره ابتدایی و با روش کتابخانهای انجام شده است. جامعه پژوهش شامل 51 کتاب درسی شش پایه دوره ابتدایی است و نمونه شامل 17 کتابی است که قابلیت ارائه مطالب حقوقی را داشتهاند. روش نمونهگیری با توجه به ظرفیت کتابهای مورد بررسی که بالقوه میتوانند ارائهدهنده مطالب حقوقی باشند، هدفمند انتخاب شده است. ابزار گردآوری و تحلیل دادهها روش بررسی اسناد و مدارک است که اعتبار و روایی آن به روش تحلیل محتوای توصیفی به دست آمده است. در تحلیل محتوا، جدا از بهرهگیری از مفاهیم مربوط به ارزشهای اخلاقی و عرفی جامعه، از اهداف اجتماعی دوره ابتدایی نیز استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که کتابهای درسی نمونه آماری تحقیق (فارسی، هدیههای آسمان، مطالعات اجتماعی، تفکر و پژوهش، و کار و فناوری در شش پایه دوره ابتدایی سال تحصیلی 97-1396) دارای نگاه حقوقی محض به مطالب درسی نیستند و فقط در کتابهای مطالعات اجتماعی چهار پایه ابتدایی این نگاه بهشکل مستقیم یا غیرمستقیم وجود دارد. از این رو پیشنهاد میشود که با تهیه و توزیع جزوات و برگزاری دورههای ضمن خدمت معلمان را با رویکرد حقوقی مطالب کتابها آشنا کنیم تا بتوانند با این رویکرد، مطالب را به دانشآموزان تدریس کنند و اهدافی را که در دوره ابتدایی برای این دروس در جهت آشنایی با مطالب حقوقی و تربیت قانونمدارانه دانشآموزان در نظر گرفته شده است، محقق گردانند. |
|
واژههای کلیدی: کتاب درسی، دوره ابتدایی، مطالب حقوقی، فارسی، هدیههای آسمان، مطالعات اجتماعی |
|
متن کامل [PDF 740 kb]
(1516 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/8/13 | پذیرش: 1398/4/24 | انتشار: 1399/6/20
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|