[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 39، شماره 2 - ( 6-1402 ) ::
جلد 39 شماره 2 صفحات 138-119 برگشت به فهرست نسخه ها
تربیت زیبایی شناسی دانشجو- معلمان: ارائه یک چارچوب مفهومی
علی ابراهیمی نیا ، فیروزه زنگنه مطلق ، حمید جعفریان یسار ، مژگان محمدی نایینی
چکیده:   (783 مشاهده)
تربیت زیبایی­‌شناسی محمل مناسبی برای اثربخشی، کارآمدی و خود شکوفایی است، ازاین‌­رو نظامهای آموزشی پیشرو، برای دستیابی به اهداف موردنظر خود، توجهی ویژه­ به آن نموده‌­اند. این پژوهش با هدف ارائه چارچوب مفهومی برای تربیت زیبایی­‌شناسی در نظام تربیت‌معلم انجام‌شده است. در این مطالعه از روش پژوهش آمیخته (کیفی - کمی) استفاده شد و با بهره‌­گیری از روش نمونه­‌گیری هدفمند (گلوله برفی)، 13 نفر از صاحب‌نظران حوزه علوم تربیتی، هنر و زیبایی­‌شناسی انتخاب شدند و با آنها مصاحبه نیمه‌­ساختاریافته تا رسیدن به اشباع نظری انجام گرفت. داده‌­های کیفی گرد‌آوری‌شده با روش تحلیل مضامین و استقرایی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. فرایند اعتباربخشی داده­‌ها، با روش دلفی و اجرای آزمون t به انجام رسیده است. داده­‌ها پس از مقوله­‌بندی و تنظیم، در قالب یک چارچوب مفهومی با 14 مضمون اصلی، 7 مضمون سازمان‌­دهنده و مضمون فراگیر «تربیت زیبایی­‌شناسی فراگیر در تربیت‌معلم» ارائه شده‌­اند. مؤلفه‌­های اساسی این چارچوب عبارت‌اند از: رویکرد، اهداف، منطق و مبانی، اصول درونی، اصول بیرونی، محتوای نظری، فعالیتها، روشهای مبتنی بر زیبایی­‌شناسی، روشهای عمومی، منابع، رسانه، نگرش و ارزشیابی. نتایج پژوهش بیانگر آن است که بر اساس تأیید صاحب‌نظران از مضامین شناسایی­‌شده، چارچوب پیشنهادی از ظرفیتی مناسب برای تربیت زیبایی­‌شناسی در تربیت‌معلم برخوردار است و برای تربیت‌ معلمان خلاق و اثربخش، باید چارچوب نظری تربیت زیبایی­‌شناسی، روح حاکم بر همۀ سطوح برنامه­‌درسی رسمی و غیررسمی در نظام تربیت‌معلم قرار گیرد و همه عناصر دخیل در تربیت‌معلم نسبت به اهمیت، کارکرد و پیامد­های آن آگاه باشند. همچنین شایستگی معطوف به تربیت زیبایی­‌شناسی به‌مثابه یک شایستگی بنیادی در کنار سایر شایستگیها مورد توجه قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: تربیت زیبایی شناسی، تربیت‌معلم، چارچوب مفهومی، مضامین سازمان دهنده
متن کامل [PDF 718 kb]   (741 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/15 | پذیرش: 1400/3/24 | انتشار: 1402/6/28
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebraahiminiyaa A, Zanganeh Motlagh F, Ja’fariyaan Yasaar H, Mohammadi Naa’ini M. A Conceptual Framework for Student-Teachers’ Aesthetics Training. QJOE 2023; 39 (2) :119-138
URL: http://qjoe.ir/article-1-2422-fa.html

ابراهیمی نیا علی، زنگنه مطلق فیروزه، جعفریان یسار حمید، محمدی نایینی مژگان. تربیت زیبایی شناسی دانشجو- معلمان: ارائه یک چارچوب مفهومی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (2) :119-138

URL: http://qjoe.ir/article-1-2422-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 39، شماره 2 - ( 6-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660