[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 40، شماره 1 - ( 3-1403 ) ::
جلد 40 شماره 1 صفحات 202-185 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی تجارب روانی- اجتماعی دانش آموزان کنکوری در قرنطینه خانگی بیماری کووید-19
محمدرضا شهابی کاسب ، انسیه سادات عسکری تبار ، محسن تصدیقی ثانی
چکیده:   (638 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، واکاوی تجارب روانی- اجتماعی دانش‌­­آموزان کنکوری در قرنطینه خانگی به دلیل شیوع ویروس کرونا بوده است. پژوهش حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. جامعه آماری شامل دانش‌­آموزان سال دوازدهم شهرستان سبزوار در سال 1399 بودند که تجربه زندگی در قرنطینه خانگی را (در 2 ماه گذشته) داشتند. تعداد 25 دانش‌­آموز با روش نمونه‌­گیری هدفمند و تا رسیدن به اشباع اطلاعاتی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. داده‌­­های پژوهش از طریق مصاحبه نیمه‌­­ساختاریافته و به صورت غیر حضوری گرد­آوری و با روش هفت مرحله‌­ای کلایزی تجزیه و تحلیل شدند. بر اساس تجزیه ­و تحلیل داده‌­های پژوهش حاضر، 27 مفهوم از تجربیات و نگرشهای دانش‌­آموزان کنکوری در قالب شش مقوله فرعی مهارتهای زندگی، هوش معنوی، اضطراب تحصیلی- اقتصادی، ترس از مرگ خود و عزیزان، احساس تنهایی و دلتنگی و وسواسهای  فکری- عملی و دو مقوله اصلی رشد مهارتهای اجتماعی- شناختی و فشارهای روانی- عاطفی طبقه بندی شدند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که قرنطینه خانگی به دلیل شیوع بیماری کووید-19 پیامدهای مثبت و منفی برای دانش‌­آموزان کنکوری داشته است. از این رو، والدین و مشاوران مدارس لازم است ضمن تأکید بر جنبه­­‌های مثبت این پدیده، با ارائه راهکار­های علمی ­و عملی مؤثر دانش‌­آموزان کنکوری را در زمینه حل مشکلات­­شان یاری دهند. 
واژه‌های کلیدی: کووید-19، قرنطینه خانگی، کنکور، تجارب روانی- اجتماعی، دانش آموزان
متن کامل [PDF 537 kb]   (284 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/11 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار: 1403/3/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ShahaabiKaaseb M R, AskariTabaar E S, TasdighiSaani M. Exploring the Psychosocial Experiences of Students Preparing for the University Entrance Exam while Home Quarantined for COVID-19. QJOE 2024; 40 (1) :185-202
URL: http://qjoe.ir/article-1-2407-fa.html

شهابی کاسب محمدرضا، عسکری تبار انسیه سادات، تصدیقی ثانی محسن. واکاوی تجارب روانی- اجتماعی دانش آموزان کنکوری در قرنطینه خانگی بیماری کووید-19. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (1) :185-202

URL: http://qjoe.ir/article-1-2407-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 40، شماره 1 - ( 3-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710