هدف پژوهش حاضر، واکاوی تجارب روانی- اجتماعی دانشآموزان کنکوری در قرنطینه خانگی به دلیل شیوع ویروس کرونا بوده است. پژوهش حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان سال دوازدهم شهرستان سبزوار در سال 1399 بودند که تجربه زندگی در قرنطینه خانگی را (در 2 ماه گذشته) داشتند. تعداد 25 دانشآموز با روش نمونهگیری هدفمند و تا رسیدن به اشباع اطلاعاتی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. دادههای پژوهش از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته و به صورت غیر حضوری گردآوری و با روش هفت مرحلهای کلایزی تجزیه و تحلیل شدند. بر اساس تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش حاضر، 27 مفهوم از تجربیات و نگرشهای دانشآموزان کنکوری در قالب شش مقوله فرعی مهارتهای زندگی، هوش معنوی، اضطراب تحصیلی- اقتصادی، ترس از مرگ خود و عزیزان، احساس تنهایی و دلتنگی و وسواسهای فکری- عملی و دو مقوله اصلی رشد مهارتهای اجتماعی- شناختی و فشارهای روانی- عاطفی طبقه بندی شدند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که قرنطینه خانگی به دلیل شیوع بیماری کووید-19 پیامدهای مثبت و منفی برای دانشآموزان کنکوری داشته است. از این رو، والدین و مشاوران مدارس لازم است ضمن تأکید بر جنبههای مثبت این پدیده، با ارائه راهکارهای علمی و عملی مؤثر دانشآموزان کنکوری را در زمینه حل مشکلاتشان یاری دهند.
ShahaabiKaaseb M R, AskariTabaar E S, TasdighiSaani M. Exploring the Psychosocial Experiences of Students Preparing for the University Entrance Exam while Home Quarantined for COVID-19. QJOE 2024; 40 (1) :185-202 URL: http://qjoe.ir/article-1-2407-fa.html
شهابی کاسب محمدرضا، عسکری تبار انسیه سادات، تصدیقی ثانی محسن. واکاوی تجارب روانی- اجتماعی دانش آموزان کنکوری در قرنطینه خانگی بیماری کووید-19. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1403; 40 (1) :185-202