در این مقاله، پس از بررسی برنامههای توسعه حرفهای معلمان در چند کشور، تأکید آنها بر آموزشهای عملی مشاهده شده است. در ایران نیز با آغاز فعالیت دانشگاه فرهنگیان در سال ۱۳۹۱، توجه به روشهای گوناگون آموزش معلمان ریاضی بیشتر شد و بهمنظور بهبود توسعه حرفهای دانشجو- معلمان ریاضی، چهار درس کارورزی ۱، ۲، ۳ و ۴ با هدف افزایش تواناییهای عملی دانشجو- معلمان، در برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان قرار گرفت. در بازنگری برنامه کارشناسی آموزشریاضی این دانشگاه که از آذرماه 1397 شروع شد، به دلیل نارضایتیهایی که از درسهای کارورزی وجود داشت، اسناد آن بهصورت نظاممند، تحلیل محتوای کیفی شدند و یک پژوهش میدانی نیز طراحی و اجرا شد تا ریشههای مشکلات این درسها شناخته شوند و بر اساس یافتههای حاصل از آن، در برنامه چهار درس کارورزی بازنگری صورت گیرد. دادههای بخش میدانی از طریق مصاحبه با فارغالتحصیلان و دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگیان و آموزشگران معلمان، گردآوری شده است. نتایج تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که برنامه کارورزیهای دانشگاه فرهنگیان، نیازمند دوبارهنگری اساسی است. از این رو در برنامه بازنگریشدۀ دوره کارشناسی آموزشریاضی مصوب سال 1399، با بهرهگیری از یافتههای این پژوهش، چهار درس کارورزی معادل درسهای موجود و با محتوای جدید، برای این دوره طراحی و تدوین شدند که در این مقاله، بهمنزلۀ نتیجهگیری این پژوهش، معرفی میشوند.
Gooyaa, Ph.D. Z, Binesh M, GholaamAazaad, Ph.D. S. Student Teaching: A Context for the Development of Professional Wisdom in Student Teachers of Farhangian University. QJOE 2022; 37 (4) :55-72 URL: http://qjoe.ir/article-1-2271-fa.html
گویا زهرا، بینش مریم، غلام آزاد سهیلا. کارورزیها: بستری برای ایجاد خِرَد حرفهای در دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگیان. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1400; 37 (4) :55-72