پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی به روش قصهگویی بر کاهش کمرویی و ارتقای هوش هیجانی و مؤلفههای آن در دانش آموزان دختر دبستانی انجام شده است. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری را دانش آموزان پایههای پنجم و ششم دبستانهای دخترانه شهر قم در سال تحصیلی 95-1394 تشکیل دادند. نمونه پژوهش یکی از مدارس ابتدایی شهر قم بود که بهصورت در دسترس انتخاب شد و 25 دانش آموز کمرو بهصورت هدفمند انتخاب شدند(با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه تشخیصی- تکمیلی با معلمان) و با جایگزینی تصادفی در گروه آزمایش و کنترل (12نفر گروه آزمایش و 13نفر گروه کنترل) قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده، پرسشنامه هوش هیجانی کودکان و نوجوانان بار- آن (2000) و پرسشنامه کمرویی کودکان کروزیر (1995) بود. اعضای گروه آزمایش در هشت جلسه 45 دقیقهای، هفتهای یک بار، آموزش هوش هیجانی را به روش قصهگویی (قصهها را پژوهشگران تهیه کردند و روایی حاصل شد) دریافت کردند، درحالیکه به اعضای گروه کنترل هیچ آموزشی ارائه نشد. پس از پایان جلسههای آموزشی، پرسشنامههای مذکور برای هر دو گروه اجرا شدند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس تک متغیری و چند متغیری استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش هوش هیجانی به روش قصهگویی بر کاهش کمرویی (در سطح 0/99 و توان آماری 0/86) و ارتقای هوش هیجانی کلی و مؤلفههای آن (درون- فردی، میان- فردی)(در سطح 0/95 و توان آماری 0/66 تا 0/99) در دانش آموزان دختر دبستانی مؤثر بوده است. براین اساس پیشنهاد میشود که در محیطهای آموزشی برای غلبه بر کمرویی کودکان آموزش هوش هیجانی با روش قصهگویی مورد استفاده قرار گیرد.
Rasooli, Ph.D. R, Mohammadisirat F, Hosseyniyaan, Ph.D. S. Teaching through Storytelling as a Way of Improving Emotional Intelligence and Reducing Bashfulness among Female Students. QJOE 2020; 36 (1) :153-169 URL: http://qjoe.ir/article-1-2255-fa.html
رسولی رویا، محمدی سیرت فاطمه، حسینیان سیمین. اثربخشی آموزش هوش هیجانی به روش قصه گویی بر کاهش کمرویی و ارتقای هوش هیجانی دانش آموزان دختر. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1399; 36 (1) :153-169