این پژوهش با هدف مقایسه صلاحیتها و شایستگیهای حرفه معلمی از منظر زیباییشناسانه در هشت کشور جهان و ایران انجام شده است. انتخاب کشورها با در نظرگرفتن موفقیت آنها در مطالعات تیمز، پرلز و پیزا بوده است. این کشورها عبارت انداز: استرالیا، انگلستان، سنگاپور، فنلاند، کانادا، کرهجنوبی، مالزی و هندوستان. چارچوب مطالعه شایستگیهای حرفه معلمی در پژوهش حاضر برگرفته از مقالات مهرمحمدی (1390 و 2017) بوده که عبارت اند از: کنش متأملانه، کنش متخیلانه، کنش خلاق، اتکا به دانش مربوط به پیشینه دانشآموزان، نسبت ویژه دیالکتیکی میان دانش نظری و عملی، دیدن(تشخیص) مسئله در موقعیت، اتکا به هوش تأملی بهعلاوه هوش تجربی، دغدغه یادگیری مادامالعمر و مستمر، تولید دانش حرفهای، انعطافپذیری و سیالیت در اهداف یادگیری دانشآموزان، کمک به ایجاد یادگیری لذتبخش، التزام به استفاده از روشها یا اشکال گوناگون ارائه در آموزش و التزام به سنجش آموختههای دانشآموزان با روشهای غیر کمی(خبرگی). برای بررسی و تحلیل یافتهها از روش تطبیقیـ مقایسهای و بر اساس الگوی چهار مرحلهای بردی یعنی توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه استفاده شده است. یافتهها نشاندادهاند که شایستگیهای سیزدهگانه موردنظر این پژوهش در برنامههای درسی تربیتمعلم کشورهای مورد بررسی کمتر به رویکرد زیباییشناسانه پرداختهاند. بر این اساس، برخی از کشورها، از طریق استانداردها یا الگوهایی به صلاحیتها و شایستگیهای حرفه معلمی پرداخته و برخی دیگر اسناد ملی و چارچوبهایی برای آمادهسازی معلمان در نظر گرفتهاند. در ایران نیز اسناد بالادستی همچون سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند برنامهدرسی ملی و نیز سند معماری کلان دانشگاه فرهنگیان به برخی از وجوه و ویژگیهای حرفه معلمی پرداختهاند. شایان ذکر است که توضیحات ارائهشده در زمینۀ ویژگیهای حرفه معلمی در برخی از موارد، کافی، اما در اکثر موارد در حد عباراتی کوتاه و ناکافی بوده است.
Miraarefin F, Mehrmohammadi M, Aliasgari M, Haajihosseynnejaad G. The Extent of Emphasis Put on the Aesthetically-Based Approaches to Teaching in Pre-Service Programs of Teacher Training: A Comparative Study. QJOE 2020; 36 (1) :9-40 URL: http://qjoe.ir/article-1-2247-fa.html
میرعارفین فاطمهسادات، مهرمحمدی محمود، علیعسگری مجید، حاجیحسیننژاد غلامرضا. بررسی تطبیقی میزان تأکید بر استفاده از رویکرد زیباییشناسانه در تدریس در برنامههای تربیت معلم پیش از خدمت. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1399; 36 (1) :9-40