مطالعه سنتزپژوهی حاضر با هدف شناسایی ویژگیهای پشتیبانیکننده محیط یادگیری ترکیبی از راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشآموزان مدارس متوسطه انجام شده است. جامعه آماری برگرفته از پنج پایگاه اطلاعاتی خارجی در بازه زمانی 2017 تا 2020 به تعداد 128 مطالعه بود که با روش فراترکیب سندلوسکی و باروسو (2003) به ترکیب دادههای بهدست آمده از منابع پیشین پرداخته شده است. بهمنظور کنترل کیفیت مطالعات، از چکلیست (نمونبرگ) استروب استفاده شده است و 22 مطالعه در تحلیل نهایی شناسایی و انتخاب شدهاند. نتایج نشان داد که اولاً چارچوبهای ابزاری مطالعات، محیط یادگیری ترکیبی را از نظر راهبردهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری توصیف میکنند و بر اساس این توصیف، یک نقطه شروع برای پژوهشهای آتی بهمنظور غلبه بر مشکلات طراحی مربوط به راهبردهای خودتنظیمی دانشآموزان در محیطهای یادگیری ترکیبی فراهم میشود. ثانیاً، پژوهشها و تجربههای دیگر از این رویکرد واکاوی برای توصیف و پشتیبانی از راهبردهای یادگیری در محیطهای ترکیبی بهرهمند میشوند. توانایی توصیف محیطهای یادگیری ترکیبی به روشی منظم، درهایی را برای مجموعهای از مداخلات عملی باز میکند و پژوهشهای بیشتر در مورد موضوعات خودنظارتی را تسهیل میکند. این امر به طراحان این امکان را میدهد تا راهبردهای خودتنظیمی یادگیرندگان را با دقتی بیشتر هدف قرار دهند.
Zarei P, Taleb, Ph.D. Z, Khosravi Babadi, Ph.D. A A, Azodolmolki, Ph.D. S. An Analysis of Self-Regulatory Learning Strategies in Secondary School Blended Learning Atmospheres: A Synthesis Research. QJOE 2022; 38 (3) :85-104 URL: http://qjoe.ir/article-1-2229-fa.html
زارعی پریوش، طالب زهرا، خسروی بابادی علی اکبر، عضدالملکی سودابه. واکاوی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی در محیط یادگیری ترکیبی مدارس متوسطه: مطالعه سنتزپژوهی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1401; 38 (3) :85-104