اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی- فراشناختی بر میزان بار شناختی و حافظه کاری دانش آموزان دوره ابتدایی دارای مشکلات ویژه یادگیری از نوع خواندن
|
وحیده زلفی، سید داود حسینی نسب، معصومه آزموده |
|
|
چکیده: (326 مشاهده) |
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی- فراشناختی بر میزان بار شناختی و حافظه کاری دانشآموزان دوره دوم ابتدایی دارای مشکلات ویژه یادگیری از نوع خواندن به روش نیمهآزمایشی و با استفاده از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان دوره دوم ابتدایی شهر میاندوآب در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل میدادند که با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای 30 دانشآموز با مشکلات ویژه یادگیری از نوع خواندن انتخاب شده و به روش تصادفی در گروههای آزمایشی و کنترل گمارده شدند. برای گردآوری دادهها از آزمون هوشی وکسلر4 که روایی محتوایی آن را متخصصان تأیید کردهاند و دارای ضرایب پایایی تنصیف از 0/71 تا 0/86 است، نمونبرگ(چک لیست) نشانگان نارساخوانی(میکائیلی و فراهانی، 1384) که روایی آن را متخصصان تأیید کردهاند و پایایی آن 0/92 است، آزمون بار شناختی پاس(1994) که روایی آن را متخصصان تأیید کردهاند و پایایی آن 0/89 است و آزمون حافظه کاری ان- بک که روایی آن را متخصصان تأیید کردهاند و پایایی آن 0/78 است، استفاده شده است. آزمودنیهای گروه آزمایش برنامه آموزش راهبردهای شناختی- فراشناختی را در 18 جلسه 45 دقیقهای دریافت کردند، درحالی که آزمودنیهای گروه کنترل فقط آموزشهای مدرسه را دریافت کردند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که پس از پایان آموزش راهبردهای شناختی- فراشناختی تفاوتی معنادار (p<0/001) میان نمرات بار شناختی و حافظه کاری دو گروه وجود داشت. در نتیجه، آموزش راهبردهای شناختی- فراشناختی میتواند بهعنوان یک روش مداخلهای در کاهش بار شناختی نامطلوب و افزایش ظرفیت حافظه کاری دانشآموزان با مشکلات ویژه یادگیری از نوع خواندن مورد استفاده قرار گیرد. |
|
واژههای کلیدی: راهبردهای شناختی- فراشناختی، بار شناختی، حافظه کاری، مشکلات ویژه یادگیری |
|
متن کامل [PDF 487 kb]
(166 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/3/14 | پذیرش: 1399/6/17 | انتشار: 1401/9/3
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|