[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 39، شماره 4 - ( 11-1402 ) ::
جلد 39 شماره 4 صفحات 92-77 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه میان پیوند با مدرسه و خودکارآمدی تحصیلی: نقش واسطه ای کیفیت ارتباط معلم- دانش آموز
عزت اله قدم پور ، سمیرا قره ویسی ، مجید سلیمانی
چکیده:   (409 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه میان پیوند با مدرسه و خودکارآمدی تحصیلی با نقش واسطه‌­ای کیفیت ارتباط معلم- دانش‌­آموز بوده است. پژوهش حاضر به روش توصیفی- همبستگی و از نوع تحلیل مسیر انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانش‌­آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر سنندج در سال تحصیلی 98-1397 بود که از میان آنها 368 نفر به عنوان نمونه و به روش نمونه‌­گیری تصادفی خوشه‌­ای چندمرحله­‌ای انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف پژوهش، دانش‌­آموزان مقیاسه‌ای پیوند با مدرسه اسپرینگر و همکاران (2009)، خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان (1999) و ادراک کیفیت ارتباط معلم- دانش‌­آموز موری و زوواک (2011) را تکمیل کردند. داده‌­های حاصل از پرسشنامه­‌ها با به‌­کارگیری آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر و به کمک نرم‌­افزار آماری Amos22 تجزیه و تحلیل شدند. یافته­‌ها نشان دادند که پیوند با مدرسه با خودکارآمدی تحصیلی دارای رابطه مستقیم است. همچنین کیفیت ارتباط معلم- دانش­‌آموز در رابطه میان پیوند با مدرسه و خودکارآمدی تحصیلی نقش واسطه‌­ای دارد. بنابراین، آموزش مهارتهای ارتباطی به معلمان و بهبود کیفیت ارتباط معلم- دانش‌­آموز می‌­تواند دانش‌­آموز را به مدرسه علاقه‌‌­مند کند و باور وی را نسبت به موفقیت در یادگیری افزایش دهد.
واژه‌های کلیدی: پیوند با مدرسه، خودکارآمدی تحصیلی، کیفیت ارتباط معلم- دانش آموز
متن کامل [PDF 542 kb]   (238 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/10/21 | پذیرش: 1400/4/8 | انتشار: 1402/11/30
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghadampoor E, Gharehveysi S, Soleymaani M. The Relation between Academic Self-Efficacy and Interest in School Mediated by the Quality of Student-Teacher Communication. QJOE 2024; 39 (4) :77-92
URL: http://qjoe.ir/article-1-2139-fa.html

قدم پور عزت اله، قره ویسی سمیرا، سلیمانی مجید. بررسی رابطه میان پیوند با مدرسه و خودکارآمدی تحصیلی: نقش واسطه ای کیفیت ارتباط معلم- دانش آموز. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (4) :77-92

URL: http://qjoe.ir/article-1-2139-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 39، شماره 4 - ( 11-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645