[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 39، شماره 3 - ( 9-1402 ) ::
جلد 39 شماره 3 صفحات 238-223 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش گروهی هوش اخلاقی بر خودشفقتی و تقلب تحصیلی دانش آموزان دختر دبیرستانی
جعفر شعبانی ، محبوبه اقبالی
چکیده:   (705 مشاهده)
هوش اخلاقی یکی از متغیرهای تأثیرگذار بر بسیاری از ویژگیهای روانی ازجمله تقلب تحصیلی و خودشفقتی است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش گروهی هوش اخلاقی بر تقلب تحصیلی و خودشفقتی دانش‌­آموزان است. روش پژوهش، نیمه­‌آزمایشی از نوع پیش‌­آزمون- پس‌­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل دانش‌­آموزان دختر دبیرستانی شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بود. پس از انتخاب تصادفی دو دبیرستان دخترانه و اجرای پیش­‌آزمون، 50 دانش‌­آموز که دارای نمره بالاتر از متوسط در تقلب تحصیلی و نمره پایین­‌تر از متوسط در خودشفقتی بودند، انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. به گروه آزمایش هشت جلسه 90 دقیقه­‌ای مؤلفه­‌های هوش اخلاقی آموزش داده شد. ابزار پژوهش ‏شامل پرسشنامه خودشفقتی فرم کوتاه ریس و همکاران (2011) و تقلب تحصیلی استیونز و گلباخ (2007)، بود. داده­‌ها ازطریق تحلیل کوواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش هوش اخلاقی سبب کاهش تقلب تحصیلی و افزایش خودشفقتی در دانش‌­آموزان شده است. آموزش هوش اخلاقی سبب می­‌شود که دانش‌­آموزان به اصول اخلاقی پایبند شوند و گرایش به تقلب در آنها کاهش یابد. ‏همچنین، دانش‌­آموزان از بعد خودشفقتی دارای صداقت و مسئولیت­‌پذیری دربرابر تصمیمات خود شوند و به دلیل شکستها به انتقاد سخت­گیرانه از ‏خود نپردازند. باتوجه‌­به تأثیر معنادار آموزش هوش اخلاقی بر خودشفقتی و تقلب تحصیلی دانش‌­آموزان و نیاز جامعه به افراد با صداقت و مسئولیت‌­پذیر، آموزش هوش اخلاقی به دانش‌­آموزان توصیه می­‌شود.
واژه‌های کلیدی: هوش اخلاقی، خودشفقتی، تقلب تحصیلی
متن کامل [PDF 515 kb]   (315 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/4/21 | پذیرش: 1400/1/10 | انتشار: 1402/9/17
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sha’baani J, Eghbaali M. Affecting Self-Compassion and Academic Cheating among High School Girls by Increasing their Moral Intelligence through Group Teaching. QJOE 2023; 39 (3) :223-238
URL: http://qjoe.ir/article-1-2138-fa.html

شعبانی جعفر، اقبالی محبوبه. اثربخشی آموزش گروهی هوش اخلاقی بر خودشفقتی و تقلب تحصیلی دانش آموزان دختر دبیرستانی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (3) :223-238

URL: http://qjoe.ir/article-1-2138-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 39، شماره 3 - ( 9-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660