هوش اخلاقی یکی از متغیرهای تأثیرگذار بر بسیاری از ویژگیهای روانی ازجمله تقلب تحصیلی و خودشفقتی است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش گروهی هوش اخلاقی بر تقلب تحصیلی و خودشفقتی دانشآموزان است. روش پژوهش، نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بود. پس از انتخاب تصادفی دو دبیرستان دخترانه و اجرای پیشآزمون، 50 دانشآموز که دارای نمره بالاتر از متوسط در تقلب تحصیلی و نمره پایینتر از متوسط در خودشفقتی بودند، انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. به گروه آزمایش هشت جلسه 90 دقیقهای مؤلفههای هوش اخلاقی آموزش داده شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه خودشفقتی فرم کوتاه ریس و همکاران (2011) و تقلب تحصیلی استیونز و گلباخ (2007)، بود. دادهها ازطریق تحلیل کوواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش هوش اخلاقی سبب کاهش تقلب تحصیلی و افزایش خودشفقتی در دانشآموزان شده است. آموزش هوش اخلاقی سبب میشود که دانشآموزان به اصول اخلاقی پایبند شوند و گرایش به تقلب در آنها کاهش یابد. همچنین، دانشآموزان از بعد خودشفقتی دارای صداقت و مسئولیتپذیری دربرابر تصمیمات خود شوند و به دلیل شکستها به انتقاد سختگیرانه از خود نپردازند. باتوجهبه تأثیر معنادار آموزش هوش اخلاقی بر خودشفقتی و تقلب تحصیلی دانشآموزان و نیاز جامعه به افراد با صداقت و مسئولیتپذیر، آموزش هوش اخلاقی به دانشآموزان توصیه میشود.
Sha’baani J, Eghbaali M. Affecting Self-Compassion and Academic Cheating among High School Girls by Increasing their Moral Intelligence through Group Teaching. QJOE 2023; 39 (3) :223-238 URL: http://qjoe.ir/article-1-2138-fa.html
شعبانی جعفر، اقبالی محبوبه. اثربخشی آموزش گروهی هوش اخلاقی بر خودشفقتی و تقلب تحصیلی دانش آموزان دختر دبیرستانی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (3) :223-238