هدف این پژوهش، تدوین مدل نیمرخ صلاحیتهای حرفهای معلمان تربیتبدنی شهر تهران بود. روش پژوهش از نوع آمیخته بوده و پژوهشگر ضمن شناسایی عوامل موجود، به انجام دادن مصاحبههای عمیق با 19 نفر از نخبگان و متخصصان برجستۀ مرتبط با موضوع، به روش نمونهگیری هدفمند پرداخته است. همزمان با انجام دادن مصاحبهها، تحلیل و کدگذاری آنها در قالب مقولات اصلی انجام شده و در نهایت، مدل کمّی مبتنی بر شاخصهای استخراجشده بر اساس دادههای 306 نفر از معلمان تربیتبدنی شهر تهران مورد برازش قرار گرفت. بر اساس یافتههای پژوهش، کدهای استخراج شده در قالب 30 سؤال و سه صلاحیت ضروری با عنوان سازههای شخصی (عاطفی)، دانش تخصصی (شناختی) و مهارتهای حرفهای (روانیحرکتی) تقسیمبندی شدهاند. در ادامه هر یک از این صلاحیتها در سه عامل مورد سنجش قرار گرفت که در زمینه صلاحیت سازههای شخصی به عوامل دقت و توجه، ارزشگذاری و سلسله مراتب، در صلاحیت دانش تخصصی به عوامل کاربرد، درک و فهم و تحلیل و در نهایت در صلاحیت مهارتهای حرفهای به عوامل دقت حرکت، هماهنگی و اجرا اشاره میشود. آگاهی از صلاحیتهای مبتنی بر سازههای شخصی، دانش تخصصی و مهارتهای حرفهای توانست متغیرهای اصیلی را به دامنه اطلاعات حوزه تربیتی آموزش تربیتبدنی بیفزاید. با این حال ضرورت دارد که این اطلاعات با مبانی پیشین، مورد مقایسه قرار گیرد و بر اساس چارچوبی قابلسنجش برای معلمان تربیت بدنی (منتج از نتیجه پژوهش حاضر) در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، مورد توجه قرار گیرد.
Nazari, Ph.D. S, Hadavi, Ph.D. S F, Sa'atchian, Ph.D. V. A Profile Model for the Professional Qualifications of PE Teachers in the City of Tehran. QJOE 2022; 38 (2) :121-138 URL: http://qjoe.ir/article-1-2136-fa.html
نظری شهرام، هادوی سیده فریده، ساعتچیان وحید. مدل نیمرخ صلاحیتهای حرفهای معلمان تربیتبدنی شهر تهران. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1401; 38 (2) :121-138