آموزش از دیرباز و در همه جوامع از مقولات و درگیریهای عمده بوده است، اما در دورههای زمانی و جوامع گوناگون هدف از آموزش میتواند متفاوت باشد. امروزه و بهویژه در ایران هدف از آموزش، تربیت نسلی است که از عهده حل مشکلات و مسائل پیرامونی برآید. به طور خاص هدف از آموزش ریاضی توانایی بهکارگیری آموختههای ریاضی مدرسه در زندگی واقعی است. این توانایی در اکثر جوامع با نام سواد ریاضی خوانده شده و به صورت دورهای و هر سه سال یکبار از سوی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی با مطالعه پیزا بررسی میشود. پژوهش حاضر به روش توصیفی، تحلیلی- تطبیقی با هدف مقایسه مسائل منتشر شده مورد استفاده در آزمون مطالعه پیزا با مسائل و تمرینهای کتاب ریاضی پایه نهم چاپ سال 1395 و بررسی میزان انطباق آنها با یکدیگر انجام شده است. ابزار این پژوهش جدولهای محققساخته دستهبندی مسائل است که برای اعتبار صوری و محتوایی آن از نظرات دبیران با سابقه ریاضی و صاحبنظران استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش کتاب ریاضی پایه نهم چاپ سال 1395 و نمونه بخشهای مربوط به هندسه در این کتاب است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که اگرچه مسائل دنیای واقعی در فصلهای مربوط به هندسه در کتاب مورد بحث وجود دارد، اما این مسائل در کتاب پاسخ داده شده است و عملاً دانشآموزان به شکلی بسیار محدود حل این نوع مسائل را تمرین میکنند. نتایج این پژوهش میتواند در بازبینی و تنظیم مواد آموزشی مناسب برای کتابهای درسی و رفع کاستیهای کتابهای تازه تألیف به مؤلفان کمک کند.
Ebraahimi Alavijeh M, Yaaftiyaan, Ph.D. N. The Extent of Correspondence between the Content of the 9th Grade Math Textbook and the Real World Issues. QJOE 2020; 35 (4) :107-130 URL: http://qjoe.ir/article-1-2091-fa.html
ابراهیمی علویجه محمد، یافتیان نرگس. بررسی میزان انطباق کتاب درسی ریاضی پایه نهم با مسائل دنیای واقعی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1398; 35 (4) :107-130