بررسی اثربخشی طرح غنیسازی تجارب یادگیری در دروس ریاضیات و علوم تجربی پایه اول راهنمایی
|
احد نویدی |
|
|
چکیده: (4589 مشاهده) |
برای انجام این پژوهش، اطلاعات مورد نیاز با بهکارگیری ابزارهای گوناگون گردآوری شد. تعداد 100 مدیر مدرسه و 239 معلم، به پرسشنامههای محقق ساخته پاسخ دادند. 432 دانشآموز مشمول طرح و 385 دانشآموز غیرمشمول در آزمون پیشرفت دروس ریاضیات و علوم تجربی شرکت کردند و مدرسان آموزش دیده 46 کلاس درس را مشاهده کردند. یافتههای پژوهش نشان داد که میان دانشآموزان مشمول طرح غنیسازی و غیرمشمول (گروه مقایسه)، از لحاظ عملکرد در دروس ریاضیات و علوم تجربی، تفاوت معنادار وجود ندارد. واکنش و نگرش مدیران و معلمان نسبت به اغلب جنبههای طرح غنیسازی تجارب یادگیری مثبت است. امّا، این دیدگاه مثبت با «اگر و امّاهای» فراوان همراه بوده و به انتزاع طرح از بستر و شرایط اجرای واقعی آن مشروط شدهاست. از سوی دیگر، نگرش بخش قابل توجهی از مدیران و معلمان مدارس تحت پوشش منفی است. 33 درصد معلمان و 2/18 درصد مدیران تصور میکنند که طرح «غنیسازی تجارب یادگیری» اثری محسوس بر بهبود روشهای آموزشی معلمان نداشتهاست و درباره مناسب بودن اجزای متفاوت برنامه (زمینه، منابع، فرایند و بازده) تردید دارند. ظرفیتهای طرح برای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش غیرقابل انکار است ولی در مورد قابلیت اجرایی آن در شرایط کنونی تردید وجود دارد. وسعت و کیفیت اقدامات و فعالیتهای مدارس تحت پوشش و نیز سطح انگیزش و مهارتهای حرفهای معلمان برای اجرای موفقیتآمیز طرح غنیسازی در حد مطلوب نبودهاست. بهویژه، در زمینه کفایت زمان و مناسب بودن امکانات و شرایط لازم برای استفاده از روشهای فعال تردید جدّی وجود دارد. موفقیت طرح غنیسازی مستلزم هماهنگی اهداف این طرح با سایر انتظارات و اهداف نهایی برنامههای آموزش و پرورش است.
|
|
واژههای کلیدی: غنیسازی تجارب یادگیری، آموزش ریاضیات، آموزش علوم، دوره راهنمایی تحصیلی، ارزشیابی، برنامه آموزشی |
|
متن کامل [PDF 545 kb]
(1237 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1391/1/14 | پذیرش: 1392/6/25 | انتشار: 1393/6/6
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|