[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 35، شماره 3 - ( 9-1398 ) ::
جلد 35 شماره 3 صفحات 100-79 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه الگوی شایستگیهای مورد انتظار برای دانش آموزان دختر مدارس اسلامی دورۀ متوسطه شهر تهران و دلالتهای آن در محتوای سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش
مریم رئوف ملایری ، سعید بهشتی ، حسین اسکندری ، عباس عباس پور
چکیده:   (3722 مشاهده)
پژوهش حاضر  مطالعه‌ای کیفی به روش تحلیل محتوای کوربین از نوع توصیفی کاربردی است که به ارائه الگوی شایستگیهای مورد انتظار برای دانش آموزان دختر مدارس اسلامی دوره متوسطه شهر تهران و دلالتهای آن در محتوای سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش می‌پردازد. جامعه هدف افراد متخصص و مطلع در حوزه‌های روانشناسی، علوم تربیتی، مطالعات اسلامی و مشاور تربیت اسلامی در مدارس دخترانه متوسطه تهران بود. ۱۸ متخصص در زمینۀ  موضوع موردمطالعه به‌صورت هدفمند انتخاب‌شدند و مورد  مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند  قرار  گرفتند و نمونه‌گیری تا  اشباع  داده‌ها ادامه  یافت. مصاحبه‌ها پس از ضبط، بازنویسی و با نرم‌افزار MAXQDA کدبندی و تحلیل شدند. برای اعتبارسنجی یافته‌ها از شاخص گوبا  و  لینکلن استفاده  شده است. از یافته‌های  حاصل از تحلیل محتوای کیفی پنج طبقه  اصلی شامل  حیطه بینش و تربیت  دینی، حیطه هویت و کرامت انسانی، حیطه سلامت جسمی- روانی، حیطۀ توانمندیها و مهارتها و حیطه اخلاق و عمل و 22 زیرطبقه در موضوع موردپژوهش به دست آمد. بر اساس یافته‌های به‌دست‌آمده در زمینه تربیت‌یافته مطلوب و مقایسه آن با محتوای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش مشخص شد که میان مؤلفه‌­های تبیین شده در این نوشتار و سند تحول بنیادین، مفاهیم مشترکی وجود دارد. نتایج این بررسی می‌تواند گامی اجرایی در تحقق بخشیدن به گزاره‌های ارزشی و اهداف کلان سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش باشد.
واژه‌های کلیدی: الگوی شایستگیهای مورد انتظار، مدارس متوسطه دختران، سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش
متن کامل [PDF 659 kb]   (1533 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/1/15 | پذیرش: 1398/4/29 | انتشار: 1398/9/29
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ra’ouf Malaayeri M, Beheshti, Ph.D. S, Eskandari, Ph.D. H, Abbaaspoor, Ph.D. A. A Model for the Competencies to be Expected from the Female Students of Tehran’s Islamic High Schools. QJOE 2019; 35 (3) :79-100
URL: http://qjoe.ir/article-1-1954-fa.html

رئوف ملایری مریم، بهشتی سعید، اسکندری حسین، عباس پور عباس. ارائه الگوی شایستگیهای مورد انتظار برای دانش آموزان دختر مدارس اسلامی دورۀ متوسطه شهر تهران و دلالتهای آن در محتوای سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1398; 35 (3) :79-100

URL: http://qjoe.ir/article-1-1954-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 35، شماره 3 - ( 9-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660