تربیت جنسی یکی از پیچیده و حساسترین ساحتهای تعلیم و تربیت است که همواره به دلیل وجود پارهای از ابهامها و سوءتفاهمهای نظری و فکری با موانع زیادی در عرصه عمل مواجه بوده است و همین امر، زمینهساز ایجاد و بروز بسیاری از معضلات اجتماعی و انحرافهای رفتاری در میان نسل جوان شده است. از این رو، پژوهش حاضر با هدف تبیین عناصر دهگانه برنامهدرسی تربیت جنسی در دوره آموزش عمومی انجام شده است. در این راستا، مطالعات انجام شده طی سالهای 1399-1380 در داخل و سالهای 2020-1990 در خارج از کشور با موضوعات تربیت جنسی، سلامت جنسی، عناصر برنامهدرسی تربیت جنسی و آموزش جنسی بهعنوان جامعه اطلاعرسان جستجو شده و پس از مطالعات لازم، 66 پژوهش بر اساس ملاکهای خروج برای نمونه انتخاب شده و با روش سنتزپژوهی شش مرحلهای روبرتس، ترکیبی بهینه از نتایج آنها ارائه شدهاست. برای فراهم آوردن اطلاعات موردنیاز، از فرم کاربرگ و برای اطمینان از میزان پایایی، از ضریب کاپای کوهن استفاده شده است. همچنین برای تحلیل دادهها نرمافزار NVivo-8 بهکار رفته است. بر اساس یافتهها، اهداف تربیت جنسی شامل تدارک دانش، مهارت و نگرش لازم برای هدایت صحیح امور جنسی در فرد و زندگی اجتماعی است. محتوا در هر دوره منطبق بر اهداف بوده است و رویکردهای فعال تدریس مناسباند. معلم نقش مشاور را دارد و میتوان از منابع متنوع استفاده کرد. زمان و مکان انعطافپذیر بوده است و فعالیتها باید در قالب گروههای کوچک انجام پذیرند و انواع روشهای ارزشیابی کیفی اهمیت دارند.
Samadi, Ph.D. P, Ghalavand Z. Synthesis Research on Curriculum Elements for Sex Education in Primary Education. QJOE 2022; 38 (2) :7-26 URL: http://qjoe.ir/article-1-1921-fa.html
صمدی پروین، قلاوند زهره. سنتزپژوهی عناصر برنامهدرسی تربیت جنسی در دوره آموزش عمومی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1401; 38 (2) :7-26