[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 30، شماره 4 - ( 10-1393 ) ::
جلد 30 شماره 4 صفحات 158-141 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش راهبردهای تنظیم هیجانی در طول امتحان در اضطراب امتحان
المیرا آریانا کیا، جعفر حسنی
چکیده:   (4306 مشاهده)

راهبردهای تنظیم هیجان، تجارب هیجانی منفی مانند اضطراب را کاهش می­دهند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش راهبردهای تنظیم هیجانی در طول امتحان در اضطراب امتحان انجام شده است.  در چارچوب یک طرح همبستگی از میان دانشجویان دانشگاه­های علم و صنعت و خوارزمی 350 نفر (175 دختر و 175 پسر) به شیوه نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شدند و با پرسشنامه تنظیم هیجانی در طی امتحان و پرسشنامه اضطراب امتحان مورد ارزیابی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده­ها نشان داد که میان راهبرد عاملیت با مؤلفه نگرانی و نمره کل اضطراب امتحان و راهبردهای کارآمدی در بررسی مشکل، کاهش تنش و ارزیابی مجدد اهمیت آزمون با نمره کل و هر دو مؤلفه­ نگرانی و هیجان­پذیری اضطراب امتحان رابطه منفی معنادار وجود دارد. در­حالی­که میان راهبردهای تفکر آرزومندانه و ملامت خویش با نمره کل و هر دو مؤلفه نگرانی و هیجان­‌پذیری اضطراب امتحان رابطه مثبت معنادار وجود دارد. همچنین، از میان 8 راهبرد تنظیم هیجانی طی امتحان، راهبردهای ملامت خویش، تفکر آرزومندانه، کارآمدی در بررسی مشکل و ارزیابی مجدد اهمیت آزمون قوی­ترین پیش­بینی­ کننده ­های مؤلفه ­های اضطراب امتحان و نمره کل اضطراب امتحان هستند. با توجه به نتایج پژوهش می­‌توان گفت که راهبردهای تنظیم هیجانی طی امتحان، نقش مهمی در اضطراب امتحان دارند. بنابراین، مدرسان با آموزش راهبردهای امتحان دادن مناسب می­توانند به دانش­­آموزان و دانشجویان در تنظیم بهتر هیجانهای خود در طول آزمون و کاهش احساسات ناخوشایند در مورد آزمون از جمله اضطراب امتحان کمک کنند.

کلید­واژگان­: تنظیم هیجان، اضطراب امتحان، تنظیم هیجانی در طی امتحان

___________________________________________

تاریخ دریافت: 26/2/92                    تاریخ پذیرش: 26/3/93

* کارشناس ارشد روان­شناسی بالینی، دانشکده­ روان­شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی                     Elmira.Ariana@gmail.com

**دانشیار گروه روان­شناسی بالینی، دانشکده­ روان­شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی                        Hasanimehr57@yahoo.com

واژه‌های کلیدی: تنظیم هیجان، اضطراب امتحان، تنظیم هیجانی در طی امتحان
متن کامل [PDF 595 kb]   (2393 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1392/2/26 | پذیرش: 1393/3/26 | انتشار: 1393/10/2
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Use of Emotional Regulation Strategies in Reducing Test Anxiety during Test-Taking. QJOE 2015; 30 (4) :141-158
URL: http://qjoe.ir/article-1-190-fa.html

آریانا کیا المیرا، حسنی جعفر. نقش راهبردهای تنظیم هیجانی در طول امتحان در اضطراب امتحان. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1393; 30 (4) :141-158

URL: http://qjoe.ir/article-1-190-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 30، شماره 4 - ( 10-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645