نقش راهبردهای تنظیم هیجانی در طول امتحان در اضطراب امتحان
|
المیرا آریانا کیا، جعفر حسنی |
|
|
چکیده: (4306 مشاهده) |
راهبردهای تنظیم هیجان، تجارب هیجانی منفی مانند اضطراب را کاهش میدهند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش راهبردهای تنظیم هیجانی در طول امتحان در اضطراب امتحان انجام شده است. در چارچوب یک طرح همبستگی از میان دانشجویان دانشگاههای علم و صنعت و خوارزمی 350 نفر (175 دختر و 175 پسر) به شیوه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و با پرسشنامه تنظیم هیجانی در طی امتحان و پرسشنامه اضطراب امتحان مورد ارزیابی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که میان راهبرد عاملیت با مؤلفه نگرانی و نمره کل اضطراب امتحان و راهبردهای کارآمدی در بررسی مشکل، کاهش تنش و ارزیابی مجدد اهمیت آزمون با نمره کل و هر دو مؤلفه نگرانی و هیجانپذیری اضطراب امتحان رابطه منفی معنادار وجود دارد. درحالیکه میان راهبردهای تفکر آرزومندانه و ملامت خویش با نمره کل و هر دو مؤلفه نگرانی و هیجانپذیری اضطراب امتحان رابطه مثبت معنادار وجود دارد. همچنین، از میان 8 راهبرد تنظیم هیجانی طی امتحان، راهبردهای ملامت خویش، تفکر آرزومندانه، کارآمدی در بررسی مشکل و ارزیابی مجدد اهمیت آزمون قویترین پیشبینی کننده های مؤلفه های اضطراب امتحان و نمره کل اضطراب امتحان هستند. با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت که راهبردهای تنظیم هیجانی طی امتحان، نقش مهمی در اضطراب امتحان دارند. بنابراین، مدرسان با آموزش راهبردهای امتحان دادن مناسب میتوانند به دانشآموزان و دانشجویان در تنظیم بهتر هیجانهای خود در طول آزمون و کاهش احساسات ناخوشایند در مورد آزمون از جمله اضطراب امتحان کمک کنند.
کلیدواژگان: تنظیم هیجان، اضطراب امتحان، تنظیم هیجانی در طی امتحان
___________________________________________
تاریخ دریافت: 26/2/92 تاریخ پذیرش: 26/3/93
* کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی Elmira.Ariana@gmail.com
**دانشیار گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی Hasanimehr57@yahoo.com |
|
واژههای کلیدی: تنظیم هیجان، اضطراب امتحان، تنظیم هیجانی در طی امتحان |
|
متن کامل [PDF 595 kb]
(2393 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1392/2/26 | پذیرش: 1393/3/26 | انتشار: 1393/10/2
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|