[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 30، شماره 4 - ( 10-1393 ) ::
جلد 30 شماره 4 صفحات 140-123 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی سهم متغیرهای سطح دانش آموز و مدرسه بر عملکرد خواندن دانش‌آموزان براساس داده ­های پرلز 2006
مهناز سادات رضایی ، علیرضا کیامنش ، زهرا نقش
چکیده:   (4406 مشاهده)

هدف از انجام این پژوهش، بررسی روابط میان عملکرد خواندن و برخی متغیرهای زمینه­ ای در سطح مدرسه و دانش آموز و بررسی درصد واریانس هریک از سطوح در تبیین واریانس عملکرد خواندن است. به همین منظور داده­ های پایه چهارم مطالعه بین المللی پرلز 2006 در ایران مورد بررسی قرار گرفته است. این تحلیل بر نمونه ایرانی شامل3978 دانش آموز پایه چهارم ابتدایی 208 مدرسه تاکید دارد. متغیرهای مورد استفاده در این تحلیل از دو سطح انتخاب شده اند: سطح دانش آموز (خودپنداره، نگرش و میزان مطالعه) و سطح مدرسه (میزان مطالعه معلم). در این مقاله با بهره گیری از نرم افزار HLM داده­ های پرلز تحلیل شده و به سبب ماهیت این داده­ ها از تکنیک مدل­یابی چندسطحی استفاده شده است زیرا در داده­ های پرلز دانش آموزان درون کلاسها، کلاسها درون مدارس و مدارس درون کشورها آشیانه شده ­اند. نتایج تحلیل دوسطحی، اطلاعات دقیق­تری در مورد عوامل مؤثر بر عملکرد خواندن به ­دست می دهد و نشان­ دهنده این است که دو متغیر سطح دانش ­آموز یعنی خودپنداره و نگرش، رابطه ­ای معنادار با عملکرد خواندن ندارند ولی میزان مطالعه رابطه ­ای مثبت و معنادار با عملکرد خواندن دارد و هر سه متغیر حدود 15/1 درصد از واریانس عملکرد خواندن را تبیین می کنند. همچنین رابطه متغیر سطح مدرسه (میزان مطالعه معلم) نیز با عملکرد خواندن مثبت و معنادار است و این متغیر 43 درصد از واریانس عملکرد خواندن را تبیین می­کند.

واژه‌های کلیدی: خودپنداره خواندن، نگرش خواندن، میزان مطالعه دانش آموز، میزان مطالعه معلم، پرلز 2006 و روشهای چندسطحی
متن کامل [PDF 474 kb]   (1002 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/4/26 | پذیرش: 1392/12/20 | انتشار: 1393/10/2
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Reza'ee M S, Kiamanesh, Ph.D. A, Naghsh, Ph.D. Z. The Role of Student and School Variables in Reading Performance among Those Participated in PIRLS 2006. QJOE 2015; 30 (4) :123-140
URL: http://qjoe.ir/article-1-189-fa.html

رضایی مهناز سادات، کیامنش علیرضا، نقش زهرا. بررسی سهم متغیرهای سطح دانش آموز و مدرسه بر عملکرد خواندن دانش‌آموزان براساس داده ­های پرلز 2006. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1393; 30 (4) :123-140

URL: http://qjoe.ir/article-1-189-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 30، شماره 4 - ( 10-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645