هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای اسناد بالادستی (سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند نقشه جامع علمی کشور و سند برنامهدرسی ملی) بر اساس مؤلفههای مطلوب آموزش زبان انگلیسی به روش آنتروپی شانون بوده است. محتوای طرح از نظر پاسخگو (سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند نقشه جامع علمی کشور و سند برنامهدرسی ملی) و هفت مؤلفه اصلی و 45 مؤلفه فرعی آموزش زبان انگلیسی در سال 1398 مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تحلیل محتوای آنتروپی شانون نشان داد که از بررسی کل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند نقشه جامع علمی کشور و سند برنامهدرسی ملی، مؤلفه مربوط به عوامل مؤثر در یادگیری زبان انگلیسی با 429 مورد بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده و کمترین مقدار مربوط به چالشها و آسیبهای یادگیری زبان انگلیسی با صفر فراوانی است. ضریب اهمیت مؤلفه چرایی یادگیری زبان انگلیسی بیشتر از مؤلفههای دیگر است و مؤلفه چالشها و آسیبهای یادگیری زبان انگلیسی در اسناد بالادستی مورد توجه قرار نگرفته است. یافتههای حاصل از فراوانی مؤلفهها نشان داده است که مؤلفههای آموزش زبان انگلیسی از توزیع نرمال برخوردار نیستند، به طوری که در حد خیلیکم به آموزش زبان انگلیسی در این اسناد پرداخته شده است.
Ahmadi K, Ranjdoust, Ph.D. S, Azimi, Ph.D. M. An Analysis of Ministry of Education’s Strategic Plans Based on Favorable Components of English Language Teaching Using Shannon’s Entropy. QJOE 2022; 38 (2) :27-46 URL: http://qjoe.ir/article-1-1806-fa.html
احمدی خدیجه، رنجدوست شهرام، عظیمی محمد. تحلیل محتوای اسناد بالادستی بر اساس مؤلفههای مطلوب آموزش زبان انگلیسی به روش آنتروپی شانون. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1401; 38 (2) :27-46