[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 39، شماره 2 - ( 6-1402 ) ::
جلد 39 شماره 2 صفحات 28-7 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه درسی سواد اطلاعاتی برای دوره متوسطه دوم
فرانک قنبری پور طالمی ، علی اکبر خسروی بابادی ، علیرضا عصاره
چکیده:   (1322 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر، طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه­‌درسی سواد اطلاعاتی برای دوره متوسطه دوم بوده است. به این منظور از روشهای تحلیل اسنادی، تحلیل محتوای مضمونی و تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. منابع مورد مطالعه برای گردآوری داده‌ها شامل 233 منبع داخلی و خارجی اعم از کتاب، مقاله و پایان­‌نامه درباره برنامه­‌درسی سواد اطلاعاتی بود و مشارکت‌کنندگان چهار متخصص رشته برنامه‌ریزی درسی و شش متخصص علم اطلاعات و دانش‌شناسی بودند که به­‌طور هدفمند انتخاب شدند. فنون گرد‌آوری داده‌ها عبارت بودند از: توصیف و تحلیل محتوا و مصاحبه نیمه‌ساختار‌یافته با صاحب‌نظران. داده‌های منتج از مصاحبه‌ها و تحلیل محتوا با نرم­‌افزار تحلیل داده‌های کیفی MAXQDA 2018 کدگذاری و تحلیل شدند. خروجی نرم‌افزار ویژگیهای عناصر برنامه‌­درسی سواد اطلاعاتی را در پنج مقوله، 20 زیرمقوله و 77 شاخص به‌­ترتیب برای هدف، محتوا، فعالیتهای یادگیرنده، نقش معلم و ارزشیابی مشخص کرد و الگوی اولیه برنامه طراحی شد. برای اعتباریابی برنامه، نظرات ده نفر از صاحب‌نظران و 34 نفر از دبیران مجرب درباره ضرورت عناصر برنامه (CVI) و تناسب عناصر برنامه (CVR) به ­صورت پرسشنامه اخذ شد که حاکی از ضرورت و تناسب همۀ عناصر برنامه و معتبر بودن برنامه با ویژگیهای جامع، تلفیقی، دانش‌آموز-محور و منعطف بود. نتایج این پژوهش را می‌توان در طراحی برنامه­‌درسی سواد اطلاعاتی برای دوره متوسطه دوم به­‌کار برد.
واژه‌های کلیدی: طراحی برنامه درسی، اعتباربخشی برنامه درسی، سواد اطلاعاتی، دوره متوسطه دوم
متن کامل [PDF 549 kb]   (776 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/21 | پذیرش: 1399/9/22 | انتشار: 1402/6/28
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ganbaripour Taalemi F, Khosravi Baabaadi A A, Assaareh A R. The Design and Validation of a High School Curricular Model in Information Literacy. QJOE 2023; 39 (2) :7-28
URL: http://qjoe.ir/article-1-1797-fa.html

قنبری پور طالمی فرانک، خسروی بابادی علی اکبر، عصاره علیرضا. طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه درسی سواد اطلاعاتی برای دوره متوسطه دوم. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (2) :7-28

URL: http://qjoe.ir/article-1-1797-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 39، شماره 2 - ( 6-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660