هدف از پژوهش حاضر، طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامهدرسی سواد اطلاعاتی برای دوره متوسطه دوم بوده است. به این منظور از روشهای تحلیل اسنادی، تحلیل محتوای مضمونی و تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. منابع مورد مطالعه برای گردآوری دادهها شامل 233 منبع داخلی و خارجی اعم از کتاب، مقاله و پایاننامه درباره برنامهدرسی سواد اطلاعاتی بود و مشارکتکنندگان چهار متخصص رشته برنامهریزی درسی و شش متخصص علم اطلاعات و دانششناسی بودند که بهطور هدفمند انتخاب شدند. فنون گردآوری دادهها عبارت بودند از: توصیف و تحلیل محتوا و مصاحبه نیمهساختاریافته با صاحبنظران. دادههای منتج از مصاحبهها و تحلیل محتوا با نرمافزار تحلیل دادههای کیفی MAXQDA 2018 کدگذاری و تحلیل شدند. خروجی نرمافزار ویژگیهای عناصر برنامهدرسی سواد اطلاعاتی را در پنج مقوله، 20 زیرمقوله و 77 شاخص بهترتیب برای هدف، محتوا، فعالیتهای یادگیرنده، نقش معلم و ارزشیابی مشخص کرد و الگوی اولیه برنامه طراحی شد. برای اعتباریابی برنامه، نظرات ده نفر از صاحبنظران و 34 نفر از دبیران مجرب درباره ضرورت عناصر برنامه (CVI) و تناسب عناصر برنامه (CVR) به صورت پرسشنامه اخذ شد که حاکی از ضرورت و تناسب همۀ عناصر برنامه و معتبر بودن برنامه با ویژگیهای جامع، تلفیقی، دانشآموز-محور و منعطف بود. نتایج این پژوهش را میتوان در طراحی برنامهدرسی سواد اطلاعاتی برای دوره متوسطه دوم بهکار برد.
Ganbaripour Taalemi F, Khosravi Baabaadi A A, Assaareh A R. The Design and Validation of a High School Curricular Model in Information Literacy. QJOE 2023; 39 (2) :7-28 URL: http://qjoe.ir/article-1-1797-fa.html
قنبری پور طالمی فرانک، خسروی بابادی علی اکبر، عصاره علیرضا. طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه درسی سواد اطلاعاتی برای دوره متوسطه دوم. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (2) :7-28