بررسی تأثیر الزامات سیاستگذاری داده باز بر هم افزایی نهادهای سیاستگذار در آموزش و پرورش ایران
|
جعفر امیری فرح آبادی ، محمود ابوالقاسمی |
|
|
چکیده: (775 مشاهده) |
یافتههای پژوهشی بر کژکارکردی فرایند سیاستگذاری در آموزش و پرورش ایران دلالت دارند. سهمی از این ناکارآمدی به ناهمکنشی کارکردی و عدم انسجام نهادهای بخشی و فرابخشی سیاستگذار در این حوزه، به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات نظاممند مربوط میشود. سیاستگذاری داده باز رویکردی جدید است که سعی در افزایش مشارکت افراد و نهادهای گوناگون در فرایند سیاستگذاری عمومی دارد. در این راستا هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر سیاستگذاری داده باز بر همافزایی نهادهای سیاستگذار در آموزش و پرورش ایران بوده است. رویکرد روششناسی پژوهش از نوع ترکیبی (متوالی- اکتشافی) بوده است. در گام کیفی پژوهش بهمنظور شناسایی عوامل مؤثر بر همافزایی نهادهای سیاستگذار، 13 نفر از خبرگان سیاستگذاری آموزش و پرورش ایران که تجاربی ارزشمند در حوزه وزارت، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی و غیره داشتند، با روش نمونهگیری هدفمند/گلوله برفی انتخاب شدند. فرایند مصاحبه عمیق نیمهساختارمند تا رسیدن به مرحله اشباع نظری ادامه یافت. طی این مرحله 45 عامل در قالب چهار بعد محتوایی، فرایندی، ساختاری و ارتباطی شناسایی شدند. یافتههای بخش کمی نشان دادند که متغیر الزامات سیاستگذاری داده باز توان تبیین حدود 67 درصد از تغییرات واریانس متغیر همافزایی نهادهای سیاستگذار را در آموزش و پرورش داشته است. بیشترین تأثیر این الزامات نیز بر ابعاد فرایندی و ساختاری متغیر همافزایی با حدود 57 درصد بوده است. |
|
واژههای کلیدی: سیاستگذاری آموزش و پرورش ایران، سیاستگذاری داده باز، هم افزایی نهادهای سیاستگذار آموزش و پرورش |
|
متن کامل [PDF 795 kb]
(802 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/5/10 | پذیرش: 1400/3/29 | انتشار: 1402/6/28
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|