[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 39، شماره 4 - ( 11-1402 ) ::
جلد 39 شماره 4 صفحات 150-131 برگشت به فهرست نسخه ها
اصول و روشهای تربیت اجتماعی مبتنی بر سه رویکرد جامعه شناختی کلان‌‌نگر، خُرد‌‌نگر و تلفیقی
ادریس اسلامی ، آزاد محمدی ، نجمه احمدآبادی آرانی ، حسن رشیدی
چکیده:   (259 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، بررسی و شناسایی اصول و روشهای تربیت اجتماعی مبتنی بر سه رویکرد جامعه‌شناختی کلان‌‌نگر، خُرد‌‌نگر و تلفیقی است. برای دستیابی به این هدف، از روش قیاس عملی بازسازی‌شده فرانکنا استفاده‌ شده است. در این روش، برای استنتاج اصول تربیت اجتماعی هر سه رویکرد، از ترکیب دو مقدمۀ اهداف غایی تربیت اجتماعی و گزاره­‌های واقع‌نگر توصیفی رویکردهای سه­‌گانه و برای استنتاج روشهای تربیت اجتماعی هر سه رویکرد، از ترکیب دو مقدمۀ اصول تربیت اجتماعی و گزاره­‌های واقع­‌نگر توصیفیِ روش‌­شناختی رویکردهای سه­‌گانه استفاده‌شده است. یافته­‌های پژوهش حاکی از آن است که اصولی چون همکاری و مشارکت جمعی در فعالیتهای تربیتی، ایجاد فرصتهای برابر برای همۀ دانش­‌آموزان و تقویت روح همنوایی و همدردی با اعضای جامعه و روشهایی مانند کاوشگری گروهی و گفت‌وگو بر مبنای رویکرد کلان‌نگر، اصولی چون پرورش هویت فردی دانش‌­آموزان، توجه به آزادی کامل افراد در فرایند آموزش‌وپرورش و فراهم آوردن فرصت و زمینه­‌‌هایی برای پرورش قدرت عقلانی و روشهایی مانند ایضاح ارزشها و روش پروژه برمبنای رویکرد خردنگر و اصولی چون شناخت و توجه به علایق و نیاز‌‌های فراگیران و فراهم آوردن زمینۀ ارتباط برای خلق هنجار‌‌های اجتماعی و روشهایی مانند تعامل و مواجهه با سؤال بر مبنای رویکرد تلفیقی استنتاج شده‌­اند.
واژه‌های کلیدی: تربیت اجتماعی، اصول تربیت اجتماعی، روشهای تربیت اجتماعی، رویکرد کلان‌‌نگر، رویکرد خُرد‌‌نگر، رویکرد تلفیقی
متن کامل [PDF 528 kb]   (145 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/19 | پذیرش: 1400/7/3 | انتشار: 1402/11/30
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eslaami E, Mohammadi A, Ahmadaabaadi Aaraani N, Rashidi H. Social Training Principles and Methods Based on Holistic, Reductionist, and Combined Sociological Approaches. QJOE 2024; 39 (4) :131-150
URL: http://qjoe.ir/article-1-1704-fa.html

اسلامی ادریس، محمدی آزاد، احمدآبادی آرانی نجمه، رشیدی حسن. اصول و روشهای تربیت اجتماعی مبتنی بر سه رویکرد جامعه شناختی کلان‌‌نگر، خُرد‌‌نگر و تلفیقی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (4) :131-150

URL: http://qjoe.ir/article-1-1704-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 39، شماره 4 - ( 11-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645