[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 38، شماره 3 - ( 9-1401 ) ::
جلد 38 شماره 3 صفحات 142-125 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه خودکارآمدی معلمان و مدیریت دانش با توسعه حرفه ای معلمان شهرستان بیرجند
سمیه سالاری، علی اکبر امین بیدختی
چکیده:   (263 مشاهده)
یکی از مهم­‌ترین سازمانها در هر جامعه، سازمانهای آموزشی­‌اند و یکی از اصلی­‌ترین ارکانی که نظام تعلیم و تربیت بر پایه آن استوار است، معلمان هستند. به‌­همین منظور، توسعه حرفه‌­ای، به منزلۀ مؤلفه اصلی رشد و پیشرفت معلمان در نظر گرفته شده است که از سوی نظامهای آموزشی برای توانمندسازی آنها به‌­کار گرفته می­شود. با توجه به ضرورت توجه به توسعه حرفه‌­ای و به دلیل گسترش سازمانها، شرایطی در سطح جامعه ایجاد شده است که سازمانهای آموزشی برای افزایش توجه به توسعه حرفه‌­ای تلاش می­‌کنند. از این رو، پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه خودکارآمدی معلمان و مدیریت دانش با توسعه حرفه‌ای معلمان شهرستان بیرجند انجام شده است. مطالعه حاضر از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ معلمان شهرستان بیرجند در سال تحصیلی 97-1396 بود. حجم کل جامعه آماری 4200 نفر بود که بر اساس جدول مورگان 351 نفر به­‌عنوان نمونه با روش نمونه­‌گیری تصادفی خوشه‌­ای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش و گرد­آوری اطلاعات، از پرسشنامه­‌های خودکارآمدی معلمان چانن- موران و وولفولک هوی (2001)، پرسشنامه مدیریت دانش نوناکا و تاکوچی (1995) و پرسشنامه توسعه حرفه­‌ای دبیران ایوبی­‌آواز (1383) استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های گردآوری شده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که میان خودکارآمدی معلمان و مدیریت دانش با توسعه حرفه­ای معلمان شهرستان بیرجند رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. بر اساس یافته­‌های این پژوهش، می­‌توان نتیجه‌گیری کرد که با افزایش خودکارآمدی و مدیریت دانش در میان معلمان، بر توسعه حرفه­‌ای معلمان نیز افزوده می‌شود.
واژه‌های کلیدی: توسعه حرفه ای، خودکارآمدی، مدیریت دانش، معلمان
متن کامل [PDF 490 kb]   (140 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/4/12 | پذیرش: 1399/4/8 | انتشار: 1401/9/3
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salari S, Aminbeidokhti, Ph.D. A A. A Study of the Correlation between Teachers' Self-Efficacy and Knowledge Management and Teachers' Professional Development in the City of Birjand. QJOE 2022; 38 (3) :125-142
URL: http://qjoe.ir/article-1-1676-fa.html

سالاری سمیه، امین بیدختی علی اکبر. بررسی رابطه خودکارآمدی معلمان و مدیریت دانش با توسعه حرفه ای معلمان شهرستان بیرجند. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت 1401; 38 (3) :142-125

URL: http://qjoe.ir/article-1-1676-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 38، شماره 3 - ( 9-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4540