[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 31، شماره 4 - ( 12-1394 ) ::
جلد 31 شماره 4 صفحات 138-121 برگشت به فهرست نسخه ها
خودکارآمدی تحصیلی به عنوان میان جیگر ارتباط کمال‌گرایی خود-مدار و اضطراب امتحان
آسیه اردانی ، جلیل فتح آبادی ، امید شکری ، محمد علی مظاهری
چکیده:   (4323 مشاهده)

/

هدف از این پژوهش1 بررسی رابطه میان متغیرهای مکنون اضطراب امتحان، کمال‌گرایی (خود-مدار و جامعه - مدار) و خودکارآمدی تحصیلی با استفاده از مدل‌یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش، دانش آموزان مقطع راهنمایی استان تهران بودند که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. اطلاعات مورد نظر با بهره­ گیری از پرسشنامه‌های اضطراب امتحان (ابوالقاسمی، 1375)، کمال‌گرایی چندبعدی (بشارت، 1375) و خودکارآمدی تحصیلی (جینکس و مورگان، 1999) گردآوری شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که خودکارآمدی تحصیلی تنها رابطه میان کمال‌گرایی خود-مدار و اضطراب امتحان را میان جیگری می‌کند و نقش خودکارآمدی تحصیلی در ارتباط میان کمال‌گرایی جامعه - مدار و اضطراب امتحان ناچیز است. در نتیجه گیری کلی، پژوهش نشان داد که هر چند خودکارآمدی تحصیلی در این دانش آموزان تا حدودی سبب کاهش اضطراب امتحان می­شود، اما زمانی که این افراد در شرایط استرس زای امتحان قرار می­گیرند باورهای سازش یافته آنها فعال می­شود و متعاقب آن اضطراب امتحان معناداری را تجربه می­کنند. این پژوهش یافته­هایی در زمینه حمایت از فرضیه آسیب پذیری خاص فراهم آورد که نشان می­دهد کمال گرایی خود- مدار تحت شرایط استرس زا دارای پیامدهای سازش نایافته است.

واژه‌های کلیدی: اضطراب امتحان، کمال‌گرایی خود-مدار، کمال‌گرایی جامعه- مدار، خودکارآمدی تحصیلی
متن کامل [PDF 423 kb]   (1315 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/1/1 | پذیرش: 1393/12/24 | انتشار: 1394/12/29
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ardaani A, Fathaabaadi, Ph.D. J, Shokri, Ph.D. O, Mazaaheri, Ph.D. M. Academic Self-Efficacy as the Mediator between Self-Oriented Perfectionism and Test Anxiety. QJOE 2016; 31 (4) :121-138
URL: http://qjoe.ir/article-1-158-fa.html

اردانی آسیه، فتح آبادی جلیل، شکری امید، مظاهری محمد علی. خودکارآمدی تحصیلی به عنوان میان جیگر ارتباط کمال‌گرایی خود-مدار و اضطراب امتحان. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1394; 31 (4) :121-138

URL: http://qjoe.ir/article-1-158-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 31، شماره 4 - ( 12-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645