هدف از این پژوهش1 بررسی رابطه میان متغیرهای مکنون اضطراب امتحان، کمالگرایی (خود-مدار و جامعه - مدار) و خودکارآمدی تحصیلی با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش، دانش آموزان مقطع راهنمایی استان تهران بودند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. اطلاعات مورد نظر با بهره گیری از پرسشنامههای اضطراب امتحان (ابوالقاسمی، 1375)، کمالگرایی چندبعدی (بشارت، 1375) و خودکارآمدی تحصیلی (جینکس و مورگان، 1999) گردآوری شد. یافتههای پژوهش نشان داد که خودکارآمدی تحصیلی تنها رابطه میان کمالگرایی خود-مدار و اضطراب امتحان را میان جیگری میکند و نقش خودکارآمدی تحصیلی در ارتباط میان کمالگرایی جامعه - مدار و اضطراب امتحان ناچیز است. در نتیجه گیری کلی، پژوهش نشان داد که هر چند خودکارآمدی تحصیلی در این دانش آموزان تا حدودی سبب کاهش اضطراب امتحان میشود، اما زمانی که این افراد در شرایط استرس زای امتحان قرار میگیرند باورهای سازش یافته آنها فعال میشود و متعاقب آن اضطراب امتحان معناداری را تجربه میکنند. این پژوهش یافتههایی در زمینه حمایت از فرضیه آسیب پذیری خاص فراهم آورد که نشان میدهد کمال گرایی خود- مدار تحت شرایط استرس زا دارای پیامدهای سازش نایافته است.
Ardaani A, Fathaabaadi, Ph.D. J, Shokri, Ph.D. O, Mazaaheri, Ph.D. M. Academic Self-Efficacy as the Mediator between Self-Oriented Perfectionism and Test Anxiety. QJOE 2016; 31 (4) :121-138 URL: http://qjoe.ir/article-1-158-fa.html
اردانی آسیه، فتح آبادی جلیل، شکری امید، مظاهری محمد علی. خودکارآمدی تحصیلی به عنوان میان جیگر ارتباط کمالگرایی خود-مدار و اضطراب امتحان. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1394; 31 (4) :121-138