[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 31، شماره 4 - ( 12-1394 ) ::
جلد 31 شماره 4 صفحات 31-68 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی "الگوی کارآموزانه تربیت معلم" در دانشگاه آکسفورد و ارائه دلالتهایی برای نظام تربیت معلم ایران
ابراهیم طلایی ، فهیمه گندمی
چکیده:   (822 مشاهده)

واکاوی "الگوی کارآموزانه تربیت معلم" در دانشگاه آکسفورد و ارائه دلالتهایی برای نظام تربیت معلم ایران

دکتر ابراهیم طلایی*

فهیمه گندمی**

چکیده

نظام تربیت معلم در دانشگاه آکسفورد با نام "الگوی کارآموزانه"  در سایه نگرشی مدرسه-بنیان در تربیت حرفه ای معلمان، یک مدل مشارکتی موفق میان نهاد مدرسه و دانشگاه به شمار می آید.سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که الگوی مذکور دارای چه ویژگیهای مشهود و ضمنی است که توانسته هم در فرآیند (یعنی اجرای برنامه) و هم در برآیند (یعنی دانشجو- معلمان) توفیق داشته باشد. بنابراین در این تحقیق برآنیم تا فرآیند تربیت حرفه ای دانشجو- معلمان در این الگو مورد واکاوی قرار گیرد تا از این معبر، بتوان دلالتها و روشنگریهایی را برای نظام متناظر آن در ایران به دست آورد. روش تحقیق به کار گرفته شده در طرحهای پژوهشی "موردکاوی" جای می­گیرد و از انواع سه گانه آن، در زمره موردکاوی توصیفی واقع می­شود که هدفش ارائه توصیف غنی به­ همراه درجه ای از تبیین- از مورد مورد مطالعه هم از بعد ساختار و هم از بعد تراکنشهای ضمنی است. تجربه زیسته نگارنده، مشاهده، مصاحبه با رئیس وقت دانشکده تعلیم و تربیت دانشگاه آکسفورد ، پروفسور ریچارد پرینگ، که مدیریت اجرایی دوره تربیت معلم را سیزده سال بر عهده داشته، یادداشتهای میدان عمل و مصاحبه با استادان، معلمان راهنما و دانشجو- معلمان ابزارهای تولید داده­های مورد نیاز بوده است. توصیف و تحلیلهای ارائه شده به این ترتیب طبقه بندی شده است: ابتدا ابعاد مفهومی، تاریخی-اجتماعی و ساختاری این الگو مورد واکاوی قرار گرفته است. سپس عناصر سازنده آن بر اساس یک چارچوب نظری منتخب  بررسی شده و بخش پایانی مقاله به ارائه دلالتهای الگوی مذکور برای نظام تربیت معلم در ایران اختصاص یافته است. 

کلید واژگان: نظام تربیت معلم، تربیت معلم پیش از خدمت، دانشگاه آکسفورد، تجربه زیسته، برنامه درسی تربیت معلم، معلم واجد صلاحیت

_____________________________________________

تاریخ دریافت: 11/9/93                          تاریخ پذیرش: 9/8/94

* استادیار گروه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس      e.talae@modares.ac.ir

** دانشجوی دکتری برنامه­ریزی درسی، دانشگاه تربیت مدرسgandomi.fahimeh@yahoo.com

واژه‌های کلیدی: نظام تربیت معلم، تربیت معلم پیش از خدمت، دانشگاه آکسفورد، تجربه زیسته، برنامه درسی تربیت معلم، معلم واجد صلاحیت
متن کامل [PDF 573 kb]   (39 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۵/۹/۲۹
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Oxford University’s Internship Model of Teacher Training and Its Implications for Teacher Training Programs in Iran. QJOE. 2016; 31 (4) :31-68
URL: http://qjoe.ir/article-1-155-fa.html

طلایی ابراهیم، گندمی فهیمه. واکاوی "الگوی کارآموزانه تربیت معلم" در دانشگاه آکسفورد و ارائه دلالتهایی برای نظام تربیت معلم ایران. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1394; 31 (4) :31-68

URL: http://qjoe.ir/article-1-155-fa.html



دوره 31، شماره 4 - ( 12-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3666