[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 32، شماره 1 - ( 3-1395 ) ::
جلد 32 شماره 1 صفحات 145-168 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل محتوای کتاب درسی علوم پایه هفتم (اول متوسطه) مبتنی بر مراحل حل مسئله
مرتضی سمیعی زفرقندی ، فردوس خجسته
چکیده:   (1253 مشاهده)

تحلیل محتوای کتاب درسی علوم پایه هفتم (اول متوسطه) مبتنی بر مراحل حل مسئله

دکتر مرتضی سمیعی زفرقندی*

فردوس خجسته**

چکیده

در جهت گیری کلی سازماندهی محتوای علوم در برنامه درسی ملی ذکر شده است که این حوزه به پرورش مهارتهای فرآیندی علمی می­پردازد وبه انتقال فرآورده ­های دانش اکتفا نمی ­کند. همچنین این برنامه آموختن روش و مسیر کسب علم را یکی از اهداف اصلی آموزش  علوم می­ داند(سند ملی برنامه درسی جمهوری اسلامی ایران ،1391). یکی از اقدامات اساسی برای دستیابی به این مقصود تألیف کتاب  بر مبنای تقویت فرآیندهای شناختی است که به زعم صاحب­ نظران توجه به مراحل حل مسئله از آن جمله است. هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب علوم پایه هفتم از نظر میزان توجه به این رویکرد است. روش تحقیق، توصیفی و از نوع تحلیل محتواست.  ابزار تحقیق فرم تحلیل محتوا با توجه به مراحل حل مسئله شامل: برخورد با موقعیت مبهم(مسئله)،گردآوری اطلاعات، ساختن فرضیه، آزمایش فرضیه و نتیجه گیری است. در تجزیه و تحلیل داده ­ها از روش آنتروپی شانون استفاده شده است. نتایج نشان می­ دهد که در مجموع محتوای کتاب 35 درصد فعال (حداقل به یک مرحله توجه شده است) و 65 درصد غیر فعال است. همچنین محتوای کتاب در مقوله­ های تصاویر ومتن با مراحل حل مسئله انطباق لازم را ندارد، اما از نظر فعالیتها (تکالیف وتمرینها)  انطباق لازم را داراست و در محتوای فعال، مراحل اول تا چهارم با ضریب اهمیت به ترتیب 378/0،257/0، 253/0 و 125/0بیشتر مورد توجه قرار گرفته  است.

کلیدواژگان: کتاب درسی علوم، حل مسئله دیویی، تحلیل محتوا، روش آنتروپی شانون

_____________________________

تاریخ دریافت: 13/5/94                     تاریخ پذیرش:13/10/94

*عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورشmo_samie@yahoo.com

**کارشناس ارشد برنامه ریزی درسیsf.khojasteh@gmail.com

واژه‌های کلیدی: کتاب درسی علوم، حل مسئله دیویی، تحلیل محتوا، روش آنتروپی شانون
متن کامل [PDF 576 kb]   (50 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۵/۹/۲۹
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Content Analysis of Seventh Grade’s Science Textbook in terms of Problem Solving Stages. QJOE. 2016; 32 (1) :145-168
URL: http://qjoe.ir/article-1-152-fa.html

سمیعی زفرقندی مرتضی، خجسته فردوس. تحلیل محتوای کتاب درسی علوم پایه هفتم (اول متوسطه) مبتنی بر مراحل حل مسئله. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1395; 32 (1) :145-168

URL: http://qjoe.ir/article-1-152-fa.html



دوره 32، شماره 1 - ( 3-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3666