[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 32، شماره 1 - ( 3-1395 ) ::
جلد 32 شماره 1 صفحات 76-49 برگشت به فهرست نسخه ها
آثار تحولات جمعیتی ایران بر شاخص های کمّی آموزش و آینده ‌نگری جمعیت دانش ‌آموزی تا سال 1409
محمد امیری
چکیده:   (5172 مشاهده)

در سالهای اخیر جمعیت ‏شناسان اقدام به افزودن متغیر «سطح آموزش» به عنوان بُعد سوم تحلیل های جمعیت‏ شناختی کرده ‏اند. در این پژوهش، براساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن سالهای متفاوت، ضمن واکاوی برخی شاخصهای مهم آموزشی همچون میزان ثبت ‏نام، میزان دسترسی به سطوح مختلف تحصیلی در میان گروه های مختلف سنی و جنسی، برابری جنسیتی آموزش، به تحلیل وضعیت پویایی های جمعیت لازم ‏التعلیم و دانش ‏آموزی ایران و آینده ‏نگری آن تا سال 1409 پرداخته شده است. نتایج این بررسی نشان می‏دهد که جمعیت دانش ‏آموزی ایران در دهه‌های اخیر تحولات جمعیت‌شناختی قابل توجهی را پشت سر گذاشته است و در مجموع، سیر رشد آن (در سه مقطع تحصیلی) تا میانۀ دهه 1370 ادامه داشته و پس از آن روند کاهشی پیدا کرده است. در تحلیل این تغییر و تحولات آماری، به خوبی آثار باروری بسیار بالای دورۀ 1357 تا 1364 و کاهش شدید بعد از آن دوره را مشاهده می‏کنیم. به­ خلاف رشد متوالی کل جمعیت ایران طی سالیان اخیر و تداوم آن در آینده، تعداد و همچنین سهم جمعیت لازم ‏التعلیم ایران از 4/30 درصد از کل در سال 1365 به 4/18 درصد در سال 1390 کاهش یافته است. برابر پیش ‏بینی های جمعیتی سازمان ملل(2012) با فرضیات نوع متوسط، سهم جمعیت لازم‏ التعلیم ایران از کل تا سال 1409، به 6/14 درصد کاهش خواهد یافت. براساس سناریوی «افزایش در سطح متوسط میزان‏ ثبت‏نام»، جمعیت دانش ‏آموزی 6 تا 17 سالۀ ایران، 12461249 نفر برای سال 1399، 12346772 نفر برای سال 1404، و 11071393 نفر برای سال 1409 برآورد می‏شود. چنانچه میزان‏ ثبت ‏نام در سال 1409 نسبت به سال 1390 تغییری نداشته باشد، با وجود حدود دو برابر شدن کل جمعیت ایران در 1409 نسبت به سال 1365، جمعیت دانش ‏آموزی این دو دوره تقریباً برابر خواهد بود. این پدیده به دلیل تغییرات قابل‏ ملاحظه در ساختار سنی جمعیت و سال خوردگی آن در سالهای آینده است که در پی آن اکثریت جمعیت کشور در سنین بزرگسالی و خارج از سن تحصیلات عمومی قرار خواهند گرفت.

واژه‌های کلیدی: پویایی جمعیت، جمعیت لازم ‌التعلیم، میزان ثبت ‌نام ویژۀ سنی، سطح تحصیلات، پیش ‌بینی جمعیت
متن کامل [PDF 826 kb]   (2516 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/12/13 | پذیرش: 1393/11/24 | انتشار: 1395/3/29
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amiri M. The Effects of Population Growth on Quantitative Indices of Education in Iran: The Prospects of Student Population up to 2030. QJOE 2016; 32 (1) :49-76
URL: http://qjoe.ir/article-1-149-fa.html

امیری محمد. آثار تحولات جمعیتی ایران بر شاخص های کمّی آموزش و آینده ‌نگری جمعیت دانش ‌آموزی تا سال 1409. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1395; 32 (1) :49-76

URL: http://qjoe.ir/article-1-149-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 32، شماره 1 - ( 3-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645