این پژوهش با هدف تدوین برنامه راهبردی بازاریابی فدراسیون ورزش دانشآموزی تدوین شده است. روش پژوهش آمیخته بود که بهصورت کیفی و کمی اجرا شد. نمونه آماری این پژوهش در بخش کیفی شامل مدیران و مسئولان فدراسیون ورزش دانشآموزی، اساتید دانشگاه و متخصصان حوزه ورزش دانشآموزی (16 نفر) و در بخش کمی شامل رئیس، نایبرئیس، دبیر فدراسیون، رؤسای کمیتهها و واحدها در فدراسیون (11 نفر)، مسئولان انجمنهای ورزشی (25 نفر) و رؤسای هیأتهای استانی (32 نفر) بود. بهمنظور شناسایی نقاط قوت، ضعف و فرصت و تهدید از الگوی SWOT استفاده شده است. پرسشنامه پژوهش بر اساس الگوی مطرح شده در چهار بخش نقاط قوت (12 گویه)، نقاط ضعف (11 گویه)، فرصتها (10 گویه) و تهدیدها (12 گویه) طراحی شده است. بهمنظور تجزیه و تحلیل استنباطی اطلاعات از تحلیل SWOT استفاده شد. نتایج نشان داد که «دید مثبت و قابلاعتماد به نهاد آموزشوپرورش برای دانشآموزان و والدین» در حکم مهمترین نقطه قوت، «ارتباط ضعیف با رسانههای گروهی و عدم پوشش رسانهای ورزش دانشآموزی» مهمترین نقطه ضعف، «تمایل حامیان مالی مختلف برای ورود به مدارس» مهمترین فرصت و «عدم وجود زیرساختهای مناسب در ورزش دانشآموزی» بهمنزلۀ مهمترین تهدید بازاریابی ورزشی فدراسیون ورزش دانشآموزی ایران مشخص شدند. همچنین جایگاه راهبردی بازاریابی ورزشی در منطقه ST (رقابتی) قرار دارد. نتایج تحلیل و شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدها منجر به تدوین چهار استراتژی ST، سه استراتژی SO، سه استراتژی WT و سه استراتژی WO شده است.
Haghdar Saheli M, Mahmoudi, Ph.D. A, Ghorbani M H, Hallaji, Ph.D. M. Compiling a Marketing Strategic Plan for Iran's Student Sports Federation. QJOE 2022; 38 (3) :105-124 URL: http://qjoe.ir/article-1-1418-fa.html
حقدار ساحلی ملیحه، محمودی احمد، قربانی محمدحسین، حلاجی محسن. تدوین برنامه راهبردی بازاریابی فدراسیون ورزش دانشآموزی ایران. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1401; 38 (3) :105-124