[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 32، شماره 3 - ( 9-1395 ) ::
جلد 32 شماره 3 صفحات 156-177 برگشت به فهرست نسخه ها
مکان­ یابی مراکز آموزشی با استفاده از مدل ترکیبی منطق بولین و FAHP (مطالعه موردی: مدارس راهنمایی شهر دهدشت )
محمدعلی فیروزی ، پیروز رحمانی، نبی ­الله حسینی شه ­پریان، مریم فریدون نژاد
چکیده:   (1028 مشاهده)

مکان­ یابی مراکز آموزشی با استفاده از مدل ترکیبی منطق بولین وFAHP

(مطالعه موردی: مدارس راهنمایی شهر دهدشت)

دکتر محمدعلی فیروزی*

پیروز رحمانی**

نبی ­الله حسینی شه ­پریان***

مریم فریدون نژاد****

چکیده

تعیین توزیع بهینه کاربریها و مراکز خدماتی مسئله ای است که اغلب اوقات برنامه­ریزان با آن سرو کار دارند، زیرا به سبب رشد پرشتاب جمعیت و کالبد شهرها، مشکلاتی مانند کمبود و عدم توزیع فضایی مناسب کاربریها به ­وجود آمده است. دراین میان فضاهای آموزشی در زمره کارکردهایی هستند که از اهمیتی روزافزون برخوردارند و با توجه به جوانی جمعیت کشورمان، لزوم تاسیس مدارس جدید و مکان­یابی بهینه و مناسب آنها بیشتر می­شود. هدف پژوهش حاضر ارزیابی کاربری آموزشی (مدارس راهنمایی) شهر دهدشت است. روش تحقیق توصیفی – تحلیلی و نوع آن کاربردی – نظری است و حجم نمونه مورد مطالعه شامل تمام مدارس راهنمایی شهر دهدشت است. برای انجام دادن این پژوهش ابتدا معیارهای لازم مکان­یابی مشخص شده، سپس برای تجزیه و تحلیل معیارها از سیستم اطلاعات جغرافیایی و برای وزن دهی به معیارها از مدل تصمیم گیری فازی بهره­ گیری شده است. در نهایت با ترکیب اطلاعات مورد استفاده مناسب ترین مکانها برای تأسیس مدارس پیشنهاد شده و در نقشه پایانی مکانها اولویت گذاری شده و مکانهای کاملاً مناسب تا کاملاً نامناسب مشخص شده اند.بدین ترتیب مکانهایی که دارای اولویت کمتری برای احداث مدارس جدید بوده اند در طیف نامناسب و کاملاً نامناسب و مکانهایی که دارای بیشترین اولویت برای احداث مدارس جدیدهستند، در دو طیف مناسب و کاملاً مناسب قرار گرفته اند. از این رو با برآورد نسبتاً دقیقی از جمعیت دانش ­آموزان سالهای آتی، می­توان سیستم اطلاعات جغرافیایی را برای احداث مدارس مورد نیاز و مکانهای مناسب در شهر دهدشت پیشنهاد کرد.

کلید واژگان:مکان­یابی آموزشی، سیستم اطلاعات جغرافیایی، مدل فازی، شهر دهدشت

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تاریخ دریافت: 2/6/94                     تاریخ پذیرش: 18/2/95

*دانشیار و عضو هیأت علمی گروه جغرافیا و برنامه ­ریزی شهری، دانشگاه شهید چمران اهوازferoozi.2005@scu.ac.ir

** کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ­ریزی روستایی، دانشگاه شهید چمران اهوازPirozrahmani@gmail.com       

***کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه­ ریزی شهری، دانشگاه شهید چمران اهوازnabi.hosseini12@gmail.com

****کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه­ ریزی روستایی، دانشگاه شهید چمران اهواز      maryamf958@gmail.com

واژه‌های کلیدی: مکان­یابی آموزشی، سیستم اطلاعات جغرافیایی، مدل فازی، شهر دهدشت
متن کامل [PDF 2215 kb]   (27 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۵/۹/۲۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Optimal Positioning of Middle Schools within the City of Dehdasht through a Combination of Boolean Logic and FAHP. QJOE. 2016; 32 (3) :156-177
URL: http://qjoe.ir/article-1-136-fa.html

فیروزی محمدعلی، رحمانی پیروز، حسینی شه ­پریان نبی ­الله، فریدون نژاد مریم. مکان­ یابی مراکز آموزشی با استفاده از مدل ترکیبی منطق بولین و FAHP (مطالعه موردی: مدارس راهنمایی شهر دهدشت ). فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1395; 32 (3) :156-177

URL: http://qjoe.ir/article-1-136-fa.html



دوره 32، شماره 3 - ( 9-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3666