[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 38، شماره 2 - ( 6-1401 ) ::
جلد 38 شماره 2 صفحات 158-139 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی آموزش هوش معنوی بر مقابله با استرس وخودشکوفایی دختران نوجوان
بهنوش آرام فر ، سعیده السادات حسینی ، کریم افشاری نیا ، کیوان کاکابرایی
چکیده:   (1273 مشاهده)
 پژوهش ­حاضر ­با هدف تعیین اثربخشی آموزش هوش معنوی بر مقابله ­با استرس ­و خود­شکوفایی دختران نوجوان انجام شده است. طرح پژوهش از نوع نیمه‌­آزمایشی با روش پیش‌­آزمون- پس­‌آزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری بود. جامعه آماری شامل همۀ دانش‌­آموزان دختر پایه هشتم منطقه 12 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بود­. 56 دانش آموز به روش خوشه‌­ای چندمرحله‌­ای به‌­عنوان حجم نمونه انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه به‌­شکل تصادفی جایگزین شدند. بسته آموزش هوش معنوی بر اساس پروتکل آموزشی بوئل(2004) ارائه شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مقابله با استرس ­اندلر و پارکر(1990) و پرسشنامه شکوفایی سلیمانی و همکاران(۱۳۹۴) بود. برای تحلیل داده‌­ها از نرم افزار آماری SPSS، روشهای آمار توصیفی(میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی(تحلیل کوواریانس چندمتغیری، تحلیل واریانس با اندازه‌­گیری مکرر) استفاده شد. مفروضه همگنی ماتریسهای واریانس­- ­کوواریانس با استفاده از آماره  Mباکس آزمون شد. تحلیل آماری داده­‌ها نشان داد که 9 جلسه مداخله آموزش هوش معنوی موجب افزایش معنادار در مقابله مسئله-­ مدار، هیجانهای مثبت، روابط، معنایابی و پیشرفت در پس‌­آزمون نسبت به پیش‌­آزمون در گروه آزمایش شد و در مقایسه با گروه کنترل موجب کاهش مقابله هیجان-­ مدار و مقابله اجتنابی شد. با توجه به آثار مثبت آموزش هوش معنوی، می‏توان از یافته‌­های این پژوهشها در تدوین محتوای برنامه­‌درسی آموزش مهارتهای زندگی با هدف پیشگیری از آسیبهای اجتماعی به­‌ویژه رفتارهای پرخطر در نوجوانان بهره جست.
واژه‌های کلیدی: هوش معنوی، مقابله با استرس، خود شکوفایی، دختران نوجوان
متن کامل [PDF 522 kb]   (334 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/10/7 | پذیرش: 1398/10/1 | انتشار: 1401/6/8
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aramfar B B, Hosseini, Ph.D. S S, Afsharinia, Ph.D. K, Kakabaraee, Ph.D. K. A Meta-analysis of the Effectiveness of Psychological Interventions in The Effectiveness of Spiritual Intelligence Training on Coping with Stress and Self-actualization in Adolescent Girls. QJOE 2022; 38 (2) :139-158
URL: http://qjoe.ir/article-1-1338-fa.html

آرام فر بهنوش، حسینی سعیده السادات، افشاری نیا کریم، کاکابرایی کیوان. اثر بخشی آموزش هوش معنوی بر مقابله با استرس وخودشکوفایی دختران نوجوان. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1401; 38 (2) :139-158

URL: http://qjoe.ir/article-1-1338-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 38، شماره 2 - ( 6-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645