[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات در انتظار انتشار::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
rss
UniRSS
..
:: دوره 39، شماره 2 - ( 6-1402 ) ::
جلد 39 شماره 2 صفحات 48-29 برگشت به فهرست نسخه ها
سنجش نگرش متخصصان تهیه و تدوین مطالب درسی به مقوله آموزش زیست محیطی در برنامه جدید آموزش زبان انگلیسی در ایران: یک مطالعه کیفی
حسین داوری ، ابوطالب ایرانمهر ، آیلین فیروزیان پوراصفهانی
چکیده:   (866 مشاهده)
متأثر از تحولات چشمگیر در روند تهیه و تدوین کتابهای آموزش زبان، در سالهای اخیر چه در بعد نظری و چه در عمل شاهد توجهی گسترده به مقوله آموزش زیست­‌محیطی در تهیه و تدوین کتابهای آموزش زبان انگلیسی بوده‌­ایم. گرچه پشتوانه نظری و منطق بهره‌­گیری این دسته از آثار دربارۀ این رویکرد با تفاوتهایی همراه بوده است، اما غالب آنها بر این نکته اتفاق­‌نظر دارند که آموزش زبان انگلیسی به­‌منزلۀ زبانی بین‌­المللی، نه صرفاً یک فعالیت آموزشی بلکه توأمان فعالیتی اجتماعی است. با توجه به اهمیت این موضوع از یک سو و نیز توجه دیرهنگام اما نویدبخش به این مقوله در کتابهای نونگاشت زبان انگلیسی در نظام آموزش و پرورش ایران، در این مقاله تلاش شده است تا به شیوه‌­ای کیفی به سنجش نگرش شماری از متخصصان حوزه تهیه و تدوین کتابهای درسی به جایگاه و اهمیت این رویکرد و نیز مشخصاً دیدگاه آنها نسبت به بازتاب این رویکرد در کتابهای نونگاشت زبان انگلیسی در پایه­‌های دهم، یازدهم و دوازدهم پرداخته شود. یافته­‌های حاصل از مصاحبه­‌های پژوهش بیانگر آن است که با وجود برخی اختلاف­‌نظرها درباره منطق بهره‌­گیری از این رویکرد، از منظر این متخصصان توجه به آموزش زیست­‌محیطی جایگاهی قابل‌­توجه در تهیه و تدوین کتابهای آموزش زبان انگلیسی دارد؛ رویکردی که علاوه بر تقویت مهارتهای زبانی، به تقویت تفکر انتقادی، فعالیت گروهی و رشد اجتماعی فراگیران یاری می‌­رساند. همچنین یافته­‌ها مبین نگرش مثبت متخصصان به گنجاندن آموزش زیست­‌محیطی در کتابهای نونگاشت زبان انگلیسی و البته ارائه پیشنهادهایی در راستای ارائه مطلوب­‌تر آن بوده است.

 
واژه‌های کلیدی: آموزش زیست محیطی، تهیه و تدوین کتابهای درسی، آموزش زبان انگلیسی، نگرش، آموزش انتقادی
متن کامل [PDF 534 kb]   (317 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/1/15 | پذیرش: 1399/10/24 | انتشار: 1402/6/28
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Davari H, Iranmehr A, Firoozian Pooresfahani A. The Attitude of Curriculum Experts towards the Environmental Content within the New English Language Teaching Program in Iran. QJOE 2023; 39 (2) :29-48
URL: http://qjoe.ir/article-1-1313-fa.html

داوری حسین، ایرانمهر ابوطالب، فیروزیان پوراصفهانی آیلین. سنجش نگرش متخصصان تهیه و تدوین مطالب درسی به مقوله آموزش زیست محیطی در برنامه جدید آموزش زبان انگلیسی در ایران: یک مطالعه کیفی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (2) :29-48

URL: http://qjoe.ir/article-1-1313-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 39، شماره 2 - ( 6-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه تعلیم و تربیت Quarterly Journal of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660