متأثر از تحولات چشمگیر در روند تهیه و تدوین کتابهای آموزش زبان، در سالهای اخیر چه در بعد نظری و چه در عمل شاهد توجهی گسترده به مقوله آموزش زیستمحیطی در تهیه و تدوین کتابهای آموزش زبان انگلیسی بودهایم. گرچه پشتوانه نظری و منطق بهرهگیری این دسته از آثار دربارۀ این رویکرد با تفاوتهایی همراه بوده است، اما غالب آنها بر این نکته اتفاقنظر دارند که آموزش زبان انگلیسی بهمنزلۀ زبانی بینالمللی، نه صرفاً یک فعالیت آموزشی بلکه توأمان فعالیتی اجتماعی است. با توجه به اهمیت این موضوع از یک سو و نیز توجه دیرهنگام اما نویدبخش به این مقوله در کتابهای نونگاشت زبان انگلیسی در نظام آموزش و پرورش ایران، در این مقاله تلاش شده است تا به شیوهای کیفی به سنجش نگرش شماری از متخصصان حوزه تهیه و تدوین کتابهای درسی به جایگاه و اهمیت این رویکرد و نیز مشخصاً دیدگاه آنها نسبت به بازتاب این رویکرد در کتابهای نونگاشت زبان انگلیسی در پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم پرداخته شود. یافتههای حاصل از مصاحبههای پژوهش بیانگر آن است که با وجود برخی اختلافنظرها درباره منطق بهرهگیری از این رویکرد، از منظر این متخصصان توجه به آموزش زیستمحیطی جایگاهی قابلتوجه در تهیه و تدوین کتابهای آموزش زبان انگلیسی دارد؛ رویکردی که علاوه بر تقویت مهارتهای زبانی، به تقویت تفکر انتقادی، فعالیت گروهی و رشد اجتماعی فراگیران یاری میرساند. همچنین یافتهها مبین نگرش مثبت متخصصان به گنجاندن آموزش زیستمحیطی در کتابهای نونگاشت زبان انگلیسی و البته ارائه پیشنهادهایی در راستای ارائه مطلوبتر آن بوده است.
Davari H, Iranmehr A, Firoozian Pooresfahani A. The Attitude of Curriculum Experts towards the Environmental Content within the New English Language Teaching Program in Iran. QJOE 2023; 39 (2) :29-48 URL: http://qjoe.ir/article-1-1313-fa.html
داوری حسین، ایرانمهر ابوطالب، فیروزیان پوراصفهانی آیلین. سنجش نگرش متخصصان تهیه و تدوین مطالب درسی به مقوله آموزش زیست محیطی در برنامه جدید آموزش زبان انگلیسی در ایران: یک مطالعه کیفی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1402; 39 (2) :29-48