یکی از راههای تعیین سطح خوانایی کتابهای درسی و تشخیص متناسب بودن متن با توانایی دانش آموزان، اندازهگیری قدرت خوانایی متن است که عوامل مهمی همچون خود یادگیرنده و کتاب درسی (فونت، شکلها و اندازۀ متن و...) را درنظر میگیرد. هدف از نگارش این مقاله بررسی قدرت خوانایی دانش آموزان یک زبانه (فارس زبان) و دو زبانۀ (کرد و آذری زبان) و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی است. این تحقیق با روش علّی- مقایسه ای انجام شده است. ۴۳۰ دانش آموز پنجم ابتدایی یک زبانۀ فارس و دو زبانۀ آذری و کرد زبان به منزلۀ نمونه آماری در سه شهر تهران، مهاباد و مراغه با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شده اند. شمار نمونهها در این شهرها به ترتیب ۱۵۳، ۱۴۵و ۱۳۲ بوده است. برای اندازهگیری قدرت خوانایی دانش آموزان از آزمون کلوز و برای پیشرفت تحصیلی از آزمون معلم ساخته که دارای روایی و پایایی لازم بودند، استفاده شده است. دادههای پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل واریانس و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان داد که میان قدرت خوانایی دانشآموزان یک زبانه و دو زبانه تفاوت معنادار وجود دارد و یک زبانهها قدرت خوانایی بالاتری دارند، اما میان قدرت خوانایی دو زبانههای آذری و کردزبان، تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین نتایج نشان داد که میان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان (یک زبانه و دو زبانه) نیز تفاوت وجود دارد و همبستگی معناداری میان قدرت خوانایی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان (یک زبانه و دو زبانه) وجود دارد؛ بنابراین، با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت که متن کتاب فارسی پنجم متناسب با سطح توانایی دانشآموزان دو زبانه نیست و متن از نظر سطح خوانایی بالاتر از سطح توانایی دانشآموزان دو زبانه است، اما متن کتاب برای دانش آموزان یک زبانه مناسب است.
Adib, Ph.D. Y, Sharifi Z, Mahmoodi N. A Comparison in Reading Ability and Achievement between Mono-Lingual and Bilingual Fifth Graders. QJOE 2017; 32 (4) :67-84 URL: http://qjoe.ir/article-1-124-fa.html
ادیب یوسف، شریفی زهرا، محمودی نظیره. مقایسه قدرت خوانایی دانش آموزان یک زبانه و دو زبانه در درس فارسی پنجم ابتدایی و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت. 1395; 32 (4) :67-84